Skupina 42
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Josef Kainar (1917–1971)
Básník a dramatik, maturoval v Hlučíně
Prostřednictvím přítele I. Blatného navázal styky s autory Skupiny 42 a stal se jejím členem
Z této doby pocházejí sbírky Příběhy a menší básně, Nové mýty, Osudy, vznikají i satirické a absurdní hry
Začátkem 50. let píše ideologické texty poplatné režimu – Veliká láska, Český sen
Koncem 50. let však navazuje na dřívější poetiku knihami Člověka hořce mám rád a Lazar a píseň
Trvale se zajímal o jazz (Stará a nová blues), jehož texty překládal už ve 30. letech
DÍLO:
-
Schopnost odstupu, deziluzivnost pohledu a sklon podávat postavy skrze jejich příběhy se promítly do dvou základních tendencí Kainarovy lyriky: objektivizace a groteskního nazírání
-
Nové mýty
-
U zdánlivě všedního tématu (stříhání malého chlapce) je poukázáno na jeho mytičnost, univerzálnost a symboliku
-
Téma potlačení lidské svobody, podrobení, zotročení, obelstění
-
Zajímavá práce s jazykem, narušování melodie, rýmu – syrovost vyjádření i tématu, naturalistické postupy
-
-
Jiřina Hauková (1919–2005)
Básnířka a překladatelka, manželka Jindřicha Chalupeckého
Se Skupinou 42 byla v těsném kontaktu už za války, členkou se stala v roce 1945
V této době vydává sbírky Přísluní a Cizí pokoj
Překládá společně s Chalupeckým báseň T. S. Eliota Pustá země, která má zásadní vliv na Skupinu 42, stejně jako verše Emily Dickinsonové Jediný ohař
Výbor poezie z let 1940–1965 Letorosty vyšel v Čs. spisovateli v roce 1970, poté už u nás autorka publikovat nesmí a její texty vycházejí pouze v samizdatu či exilu
1996 – Cena Jaroslava Seiferta za sbírku Světlo v září
Jan Hanč (1916–1963)
Básník, publikoval pouze jedinou sbírku Události (1948)
Po obchodní akademii pracuje jako hospodářský úředník a též jako lehkoatletický trenér
Členem Skupiny 42 se stává až po válce, v roce 1945
Teprve v Torontu v roce 1984 jsou publikovány Události II (pokračování první básnické knihy) a také pozoruhodné Hančovy deníkové záznamy – domácí, české vydání až v roce 1991, v úplnosti pak 1995
Někdy označován jako jediný „typ prokletého básníka“ v rámci Skupiny 42
Zůstává na periferii literatury, neprojevoval žádné ambice „vytvářet umění“
Jindřich Chalupecký (1910–1990)
Výtvarný a literární kritik a teoretik, manžel Jiřiny Haukové
Pořádal výstavy, udržoval přátelství s výtvarníky a spisovateli, stál u zrodu Skupiny 42 – z této doby pocházejí i stati Svět, v němž žijeme, Umění jest umělé, Kultura a lid
Autor literárněvědné monografie Richard Weiner
Působil jako teoretik Skupiny 42 (též Jiří Kotalík)
Od 50. let u něj jasně vítězí zájem o výtvarné umění, pokusil se o historický pohled na vývoj uměleckých směrů v posledních desetiletích (Umění dnes)
V 70. a 80. letech publikuje výhradně v samizdatu a v cizině