Generace májovců a jejich význam ve vývoji české literatury
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
IX. – Generace májovců a jejich význam ve vývoji české literatury
1.) Doba
- oslabení absolutismu, oživení veřejného a politického života (60. léta 19. století)
- období ukončení NO, Češi mluví více česky, asi 40% obyvatel s NJ
- 60. léta:
- pod nadvládou Habsburské monarchie -> Rakousko-Uhersko -> Předlitavsko a Zalitavsko
- nová germanizační vlna, prosinec 1867 = ústava - základní občanská práva, osobní a náboženská svoboda
- Bachovský absolutismus, cenzura tisku = doba ticha, literatura není kritická, obsahuje vlastenecké prvky
- 70. léta:
- rychlý a velký rozvoj hospodářství, kulturní rozmach, rozvoj žurnalistiky
- 1861 pěvecký sbor Hlahol, 1862 otevřeno Prozatímní divadlo + založení Sokola, 1863 vznik Umělecké besedy, 1868 základní kámen ND
- architektura:
- novogotický sloh -> přestavba zámků, stavba kostelů
- novorenesance -> stavba Národního muzea (1884 - 1891), ND (1868 - 1883), Rudolfinum
- novobarokní sloh -> Strakova akademie
- hudba:
- Bedřich Smetana -> opery (Dalibor, Libuše, Hubička…), symfonické básně, komorní skladby
- Antonín Dvořák -> symfonie, symfonické básně, opery (Jakobín, Rusalka…)
2.) Májovci - charakteristika generace, program, žánry a témata
- realismus české literatury, uvolnění ve společnosti, možnost pro rozvoj literatury, většinou publicisté
- názorový posun mladé generace, vzorem Mácha (podpora Máchovy romantiky), Borovský (nepodplatitelnost), Němcová (zobrazení národního života), Erben (mravní postoje)
- Mácha -> vydání almanachu Máj -> Májovci:
- svoboda tvorby, osobní témata, odvrácení se od minulosti, věnovat se současnosti
- individualita - osobní lidské problémy
- kosmopolitnost - včlenění české literatury do evropského kontextu
- realismus, objektivita a realita života, různé literární žánry, možnost cizích vzorů, hlásí se k Máchovi
- žánry -> rozvoj poezie i prózy, drama na okraji, vznikají nové literární útvary:
a) sociální balada
- lyricko-epická báseň s pochmurným dějem a tragickým koncem, zde tragičnost kvůli sociálním problémům
- Neruda, Mayer
b) fejeton (podčárník)
- kratší publicistický útvar, upozornění na aktuální problém, vtipný, ironický, kritický
- Neruda
c) vesnický román
- vztahy mezi lidmi, psychologická charakteristika postav
- Světlá
d) romaneto
- próza středního rozsahu, tajemno, záhada, vše vysvětleno zdravým rozumem
- Arbes
e) sociální román
- sociální podmínky ve městě, těžký život dělníků
- Moravský, Arbes
3.) Představitelé
1) Jan Neruda
- nadčasový básník, prozaik, novinář, dramatik, redaktor Národních listů, publicista (fejetony)
- * Praha, Malá Strana, velmi citlivý a cynický, rozpor v obsahu a zpracování, finanční problémy
- poezie: lyrika i epika, různá témata, inspirace současností a historií, vlastenectví, kritická poezie, modernější výrazové prostředky, témata běžného člověka