Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




13. Vliv logistiky na životní prostředí, zpětná logistika. City logistika

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (33.82 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Některé aktivity zelené logistiky spadají do oblasti RL, např. přepracování použitého výrobku pro nové využití je předmětem zájmu zpětné i zelené logistiky.

Budoucnost RL

Podle předpokladů se budou náklady na RL (resp. Objem zpětných toků) zvyšovat. Tento trend bude zapříčiněn rozvojem internetového obchodování – tento prodej vykazuje vyšší procento vráceného zboží, než je obvyklé u klasických kamenných obchodů. Některé kategorie zboží dosahují při prodeji prostřednictvím internetu 20 % vráceného zboží, naproti tomu v kamenných ochodech je to 6 %. Z toho plyne, že e-obchodování podnítí snahy optimalizovat zpětné toky – tedy RL.

Procesy a pasivní prvky RL

Výrobky se dostávají na trh pomocí běžného (dopředného) logistického řetězce, který z pohledu podniku dělí na nákupní, výrobní a distribuční část. Většina výrobků je užívána způsobem, pro který byly určeny. Po jisté době není výrobek pro původního majitele nadále použitelný (z řady různých důvodů). Může být odprodán za sníženou cenu, a to i vícekrát. Při opakované koupi a prodeji zůstává zachován původní způsob použití výrobku. Po určité době přestane být použitelný a nakonec se stane součástí toku nepoužitelných výrobků, čímž se stává předmětem zájmu aktivit RL.

V RL figurují tyto pasivní prvky
  • Použité výrobky od spotřebitelů

  • Opad a materiálové ztráty v souvislosti s výrobou

  • Zboží vrácené obchodem, včetně obalů

Do zpětného toku vstupují
  • Z výroby – zbytky surovin, nepovedené meziprodukty, vedlejší produkty výroby

  • Z obchodu – neprodané výrobky, které se výrobce zavázal převzít zpět (např. sezónní zboží, výměna starého typu zboží za novější verzi), dále pak výrobky poškozené při přepravě, s prošlou záruční dobou a obaly

  • Od koncových zákazníků – vadné výrobky v záruční lhůtě, výrobky, u kterých je možnost vrátit je v případě, že se nehodí, nesplňuje jejich očekávání

  • Největší podíl mají výrobky spotřebované, na konci své fyzické či morální živnosti

Systém je postaven na 4 základních procesech:
  1. Gatekeeping – tedy vstupní inspekce. Ta rozhoduje o tom, zda vpustit pasivní log. prvek (výrobek, materiál) do systému RL.

  2. Collection – tedy sběr. Sběr, shromažďování výrobků a materiálu pro další zpracování.

  3. Sortation & Separation – tedy třídění. Výrobky a materiály jsou tříděny podle způsobu, jakým budou dále zpracovány.

  4. Disposition – tedy zpracování. Výrobky jsou podle svého charakteru a důvodu vstupu do zpětného toku zpracovány – opraveny, demontovány použitelné funkční díly, recyklovány, uloženy na skládku nebo spáleny.

Tyto procesy jsou spojené s přesunem výrobků a mohou probíhat na různých místech, dochází ke vzniku zpětného toku. Organizace tohoto toku bývá označována jako zpětná distribuce (redistribuce).

Témata, do kterých materiál patří