20. eGovernment a informační technologie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Datové schránky a službu Czech POINT vykonává ČP jako obstaravatelskou činnost pro Ministerstvo vnitra.
APOST
Automatizace poštovních přepážek byla zahájena v roce 1991
V roce 1992 bylo ukončeno výběrové řízení dodavatele techniky a byly zahájeny programátorské práce vlastními kapacitami sekce PAT (sekce aplikačních technologií)
Již v této době byl projekt rozšířen na automatizaci celé pošty, tzn. přepážek i zázemí
Projekt byl nazván APOST (Automated POST)
V polovině roku 1993 byla zahájena jeho pilotní instalace (pošta obdržela zastaralou výpočetní techniku a omezené množství osobních počítačů)
Začátkem prosince 2001 byl nasazen na poslední poštu, v současné době jsou tedy všechny pošty automatizovány a pracují jednotnou technologií
Proces automatizace trval 8 let a představoval investiční náklady 1,2 mld. Kč (pouze na techniku). Paralelně probíhaly u velkého množství pošt rekonstrukce a nové vybavování.
Pošty jsou vybaveny osobními počítači zapojenými do lokální sítě s řadou periferií:
Dokladová tiskárna firmy Olivetti, tiskne kromě dokladů např. i do VK
Váha – listovní do 5 kg a balíková do 30 kg, váhy jsou připojeny k PC a hmotnost zásilek je přenášena přímo do datové věty prováděné transakce
Informace o prováděné transakci jsou zobrazovány na zákaznickém displeji
Spolu se zaváděním čipových karet PS byly přepážky vybavovány snímači čipových karet, má dvě části – klientskou klávesnici a displej a u počítače snímač čipové karty pro operátora
Snímač čárového kódu, slouží ke snímání čárového kódu při podání zapsaných zásilek
Hybridní pošta
Hybridní pošta je kombinací elektronické a klasické pošty (tedy obálky s dopisem).
Část cesty urazí zásilka v elektronické podobě a část ve fyzické.
Jde tedy o systém, který dokáže přijímat zásilky, zpracovat je a v jiné podobě předat adresátům – mezi vstupem a výstupem dochází ke změně formy, k její konverzi.
Odesílatel zašle do centra HP soubory dat, které jsou převedeny (transformovány) do fyzické podoby (jsou tištěny adresné dokumenty a tyto dokumenty se vkládají do obálek) a předány k přepravě a doručení jako klasické poštovní zásilky.
Možný je ale také opačný postup, kdy se shromažďují vyplněné formuláře a informace se převádějí do elektronické podoby.
Nejčastější typy tištěných dokumentů:
Bankovní výpisy
Ostatní výpisy (spoření, půjčky, leasing)
Fakturace (předplatné, voda, plyn, energie, služby)
Vyúčtování služeb (O2)
Platební doklady (upomínky, zálohy)
V našich podmínkách podmínkách se o hybridní poště hovoří převážně ve 2 relacích:
Elektronický vstup a písemný výstup (např. banka – výpisy z účtu apod.)
Formulářový vstup a elektronický výstup (tzv. reverzní hybridní pošta)
Reverzní hybridní pošta