7. Doprava I.
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Doprava I.
Doprava
Nabývá na významu v oblasti dopravy na přelomu 70. a 80. let minulého století.
Došlo k deregulaci dopravního průmyslu.
Doprava zajišťuje přesun výrobků v prostoru, z místa výroby do místa spotřeby.
Včasné a kvalitní dodání výrobků zvyšuje přidanou hodnotu.
Náklady spojené s přepravou jsou jedny z nejvyšších.
Požadavky kladené na přepravní servis:
Spolehlivost
Doba přepravy a pokrytí trhu
Pružnost v poskytování přepravních služeb
Řešení ztrát a poškození
Dělení dopravy
1. Podle druhu používaných dopravních prostředků
- železniční
- silniční a městská
- letecká
- vodní (vnitrozemská a námořní)
- kombinovaná (integrovaná, multimodální, intermodální)
- nekonvenční (pásová, potrubní)
2. Podle přemisťovaného objektu
- osobní
- nákladní
3. Podle vztahu dopravce a přepravce
- veřejná
- neveřejná
- individuální
4. Podle místa jejich provozování
- vnitřní (vnitropodniková)
- vnější (mimopodniková)
5. Podle obsluhovaného území
- vnitrostátní
- mezinárodní
6. Podle hromadnosti
- hromadná
- nehromadná
7. Podle velikosti zásilky
- celovozová
-kusová
8. Podle pravidelnosti
- pravidelná
- nepravidelná
9. Podle prostředí, ve kterém je realizována
- pozemní
- podzemní
- vodní
- vzdušná
- kosmická
Základní vlastnosti vybraných druhů dopravy
DOPRAVA Nákladovost Rychlost Pružnost Kvalita Frekvence Silniční V V VV S VV Železniční N S N VN N Vodní VN VV V V N Letecká VV VV V V N Potrubní N N VV VV PVV – velmi vysoká, V - vysoká, S – střední, N – nízká, VN – velmi nízká, P – plynul
Přednosti a nedostatky jednotlivých druhů dopravy
DOPRAVA Přednosti Nedostatky SilničníRychlost
Spolehlivost
Schopnost zabezpečit přímou přepravu
Různorodost vozového parku
Vzájemná nezávislost jednotlivých přeprav
Lepší ochrana zboží
Flexibilita
Rychle rostoucí náklady s přepravní vzdáleností
Značná závislost na počasí
Negativní vliv na životní prostředí
Velká nehodovost
Možnost současné přepravy většího množství zboží v ucelených vlacích
Nízké náklady při větších přepravních vzdálenostech
Možnost rychlejšího průjezdu městskými a průmyslovými aglomeracemi a přes hranice
Ekologičtější než silniční
Menší možnost zabezpečení přímé dopravy
Menší pravidelnost a spolehlivost
Menší přizpůsobivost měnícím se požadavkům
značná ovlivnitelnost celé železniční sítě při nehodách, provozních poruchách a nevhodném počasí
velmi nízké náklady na přepravu
velká kapacita dopravních prostředků
schopnost zabezpečit přepravu těžkých a neskladných předmětů
nízká nehodovost
nutnost svozu a rozvozu jinými dopravními prostředky
nízká rychlost
nesoulad kapacit s dopravními prostředky navazujících doprav a nutnost skladování zboží
závisl.na počasí(vodní stavy,mlha,mráz)