MÁJ - koncept maturitního okruhu
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
tvář), metonymiemi (? – hrdliččin zval ku lásce hlas), personifikacemi (? – o lásce šeptal tichý mech), oxymórony (? – zbortěné harfy
tón, ztrhané strůny zvuk) atd. Verše jsou sladěny zvukomalebně (libozvučnost/eufonie či nelibozvučnost/kakofonie). Objevuje se
časté opakování slov či celých veršů. Máj tak připomíná hudební skladbu.
Vystihnout hlavní myšlenku díla (námět, téma, motivy):
Máj měl být ostrou kritikou tehdejší společnosti – autorovou obžalobou společnosti i obraz jeho rozbolestněného nitra. Obsahuje
všechny charakteristické znaky světového romantismu: subjektivismus (?), individualismus (?), motivy tragické lásky a smrti, silnou
kontrastnost jevů atd. Řeší vnitřní rozervanost člověka, který nemůže uskutečnit své sny a zároveň zůstává na okraji společnosti,
která jej pro svou odlišnost nechce přijmout (světobol – smutek z rozporů ideálů/snu a skutečnosti).
Charakterizovat hlavní postavy v díle:
Vězeň Vilém byl v mládí vyhnán otcem z domu, a proto se stal vůdce loupežníků („strašný lesů pán“). Je žárlivý a pomstychtivý,
nechce se podvolovat společnosti. Bezmezně miluje – rodnou zemi, přírodu, svobodu, Jarmilu. Zamilovaná Jarmila je vykreslena
jen náznakově, stala se obětí svodů, neunesla Vilémův osud (do jaké míry je vinna?). Hlavní postavy (Jarmila, Vilém, Hynek) jsou ve
skladbě rozmístěny tak, aby se nepotkaly. Ostatní postavy (plavec-člen loupežnické družiny, strážce, modlící se dav) jsou pouze