Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




MÁJ - koncept maturitního okruhu

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (87.88 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

tvář), metonymiemi (? – hrdliččin zval ku lásce hlas), personifikacemi (? – o lásce šeptal tichý mech), oxymórony (? – zbortěné harfy 

tón,  ztrhané  strůny  zvuk)  atd.  Verše  jsou  sladěny  zvukomalebně (libozvučnost/eufonie  či  nelibozvučnost/kakofonie).  Objevuje  se 

časté opakování slov či celých veršů. Máj tak připomíná hudební skladbu.       

Vystihnout hlavní myšlenku díla (námět, téma, motivy):  

Máj měl být ostrou kritikou tehdejší společnosti – autorovou obžalobou společnosti i obraz jeho rozbolestněného nitra. Obsahuje 

všechny charakteristické znaky světového romantismu: subjektivismus (?), individualismus (?), motivy tragické lásky a smrti, silnou 

kontrastnost jevů atd. Řeší vnitřní rozervanost člověka, který nemůže uskutečnit své sny a zároveň zůstává na okraji společnosti, 

která jej pro svou odlišnost nechce přijmout (světobol – smutek z rozporů ideálů/snu a skutečnosti).  

Charakterizovat hlavní postavy v díle:  

Vězeň  Vilém  byl  v mládí  vyhnán  otcem  z domu,  a  proto  se  stal  vůdce  loupežníků  („strašný  lesů  pán“).  Je  žárlivý  a  pomstychtivý, 

nechce  se  podvolovat  společnosti.  Bezmezně  miluje  –  rodnou  zemi,  přírodu,  svobodu, Jarmilu.  Zamilovaná  Jarmila  je  vykreslena 

jen náznakově, stala se obětí svodů, neunesla Vilémův osud (do jaké míry je vinna?). Hlavní postavy (Jarmila, Vilém, Hynek) jsou ve 

skladbě  rozmístěny  tak,  aby  se  nepotkaly.  Ostatní  postavy  (plavec-člen  loupežnické  družiny,  strážce,  modlící  se  dav)  jsou  pouze 

Témata, do kterých materiál patří