MÁJ - koncept maturitního okruhu
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Třetí zpěv představuje vrchol skladby. V. se ráno před popravou loučí s pozemskou krajinou, je doprovázen davem k popravišti. V.
se vyznává z lásky k přírodě a rodné zemi, naposledy pozdraví, je sťat mečem, zlámán a vpleten do kola na kůlu („Viléme! Viléme!!
Viléme!!!“).
Ve druhém intermezzu oplakávají v klidné horské krajině ostatní loupežníci svého mrtvého vůdce.
Poslední čtvrtý zpěv představuje ztotožnění autora s Vilémem i poutníkem, který se po letech vrací na místo událostí a zamýšlí se
nad tragickou lidského osudu (vypravěč se mění do ich-formy). Vyznává se, že nešťastný příběh milenců je alegorickým (?)
vyjádřením jeho vlastního životního pocitu („Hynku! – Viléme!! – Jarmilo!!!“).
KAREL HYNEK MÁCHA
MÁJ
KONCEPT MATURITNÍHO OKRUHU K ÚSTNÍ MATURITNÍ ZKOUŠCE Z ČESKÉHO JAZYKA A LITERATURY
Stránka 2 z 3 / Máj
Charakterizovat dílo z hlediska jazykového a kompozičního:
Máj je skladba o 4 zpěvech se 2 intermezzy, převažují v ní rozsáhlé lyrické pasáže. Jednoduchý příběh je omezen na několik
vydělených scén, prostoupených náladově zbarvenými popisy přírody a vnitřními úvahami postav i samotného básníka. Hlavním
kompozičním principem je kontrast (krása přírody x tragika osudu, život x smrt, vina x nevina…). Po jazykové stránce jde o moderní
básnické dílo, umělecky mistrovské. Dílo je prosyceno uměleckými jazykovými prostředky: metaforami (? – ouplné lůny krásná