Maturitní četba
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
• Jazyk prostý, ne květnatý, bez metafor
• Blíží se k mluvené řeči
• Typizace
• Elška Báře tyká, ale Bára Elšce vyká,…
• přirovnání - vyšpulené pysky, červené jako krev
• metonymie - když šla chasa do lesa
• oxymoron -na svých hrobech se veselili
• personifikace - oči bulící
archaismy - Rejdy, všickni, běžíc
zdrobněliny - tichounko
v díle převažuje spisovný jazyk. Objevuje se zde zastralý slovosled, zastaralé a typické vesnické výrazy (kravka, Kostelníkovic) a časté jsou i zdrobněliny. Výjimkou nejsou ani dlouhá souvětí.
Božena Němcová
• neprovdaná: Božena Panklová
• V dětství ovlivněna babičkou Magdalenou Novotnou
• V sedmnácti se provdala za mnohem staršího Nemce
• Nešťastné manželství, často se stěhovali, měli 4 děti
• Kvůli vlasteneckému přesvědčení byli sledováni tajnou policií
• Manžela přeložili do Uher – žili odděleně, on neplatil
• Zemřel jí syn Hynek – z té doby Babička
• Hlavními hrdiny: prostý lid
• Na Chodsku se začala věnovat sbírání lidové slovesnosti
• Tvořila mezi romantismem a realismem
• 3. fáze národního obrození – poslední, už vítězná
• (1: Dobrovský, 2: Jungmann, 3: Borovský, Němcová)
• Díla:
o Karla
o Pan učitel (povídka)
o Babička (novela)
o V zámku a podzámčí (novela)
o Pohádky (O dvanácti měsíčkách, Sůl nad zlato,…)
o Českým ženám
Autor a autorova tvorba:
Literární a obecně kulturní kontext:
Literární kontext: raný realismus
Znaky realismu:
• Vznik: 2. polovina 19. stol.
• Zachycuje současnost
• Autor stojí mimo příběh
• Má zájem o celou společnost
• Objektivní přístup k realitě
• Kritika nedostatků společnosti
• Nejvíce se rozvíjelo drama a román
Česká literatura 1. poloviny 19. století (počátky realismu v české literatuře)
- hledání východiska z krize světa
- důraz na národ, vychází z lidové tvorby a přetváří ji
- prolínání romantismu s realismem – venkovská próza, idylické dětství, sny o lepším světě s harmonickými lidskými vztahy (Němcová)
- potřeba vlastenectví s funkcí literatury ve vztahu ke společnosti. Hájení demokratických zásad proti vládě a církvi. (Havlíček)
Díla:
Další spisovatelé:
U nás:
• Karel Havlíček Borovský - Epigramy: Tyrolské elegie: Král Lávra
Ve světě
• Charles Dickens (Anglie) - Twist: Kronika Pickwickova klubu
• Honoré de Balzac (Francie) - Lidská komedie: Otec Goriot
• Lev Nikolajevič Tolstoj (Rusko) - Vojna a mír
• Nikolaj Vasilijevič Gogol (Rusko) - Revizor
6. Král Lávra (K. H. Borovský)
Druh: Epika psaná poezií
Žánr: Alegorická satirická skladba
Král Lávra byl dobrým králem, ale pokaždé, když se nechal stříhat a holit, což dělal pouze jednou za rok, nechal hned popravit dotyčného holiče. Jednou byl vylosován holič jménem Kukulín, a když šel na popravu, šla se jeho matka přimluvit ke králi, a nakonec krále přemluvila. Král si tedy zavolal Kukulína a ten musel slíbit, že nikdy nevyzradí, co viděl na králově hlavě a za to zůstal královým holičem napořád. Kukulín pošeptal tajemství do staré vrby, aby si ulevil. Dál se všem vedlo dobře až do chvíle, kdy král pořádal velkou slavnosti a přijeli i hudebníci z Čech, ale jeden z nich ztratil kolík z basy a vyřezal jej tedy právě z prutu staré vrby. Jakmile potom začal hrát, basa spustila: „Král Lávra má oslí uši, král je ušatec!“ Král nechal hudebníka ihned vyvést, ale teď už stejně každý znal královo tajemství, a tak od té doby se král svýma již více netajil a lid ho měl dále rád jako dobrého krále.