Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Distribuce a distribuční strategie

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (79.8 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

28. DISTRIBUCE A DISTRIBUČNÍ CESTY

CHARAKTERISTIKA

  • doprava, logistika, zásobování

  • veškerá činnost spojená s pohybem zboží od výrobce až ke konečnému spotřebiteli

  • jedna ze složek marketingového mixu (4P – product, price, placement, promotion)

  • Zahrnuje:

    • vyjednávání

    • nákup

    • prodej

    • skladování

    • doprava

    • financování pohybu zboží

    • přebírání rizika

    • poskytování marketingových informací

DISTRIBUČNÍ CESTY ZBOŽÍ

  • Výrobce – přímý prodej – zákazník (farmy, pekárny)

  • Výrobce – podnikové prodejny – zákazník (Lego, Baťa)

  • Výrobce – franšízy – zákazník (McDonald’s)

  • Výrobce –velkoobchod – zákazník (Makro)

  • Výrobce –velkoobchodmaloobchod– zákazník

  • Výrobce –maloobchod – zákazník (večerky)

Funkce

  • Obchodní

    • skládá se z obchodních vztahů mezi výrobcem, mezičlánkem a konečným spotřebitelem

  • Logistická

    • zahrnuje fyzickou distribuci výrobků od výrobce k zákazníkovi

    • zabývá se dopravou, skladováním a manipulací se zbožím

  • Podpůrná

    • souvisí s pomocí prodeje zboží

    • distribuční mezičlánky se mohou podílet na třídění zboží, marketingovém výzkumu, propagaci a finanční pomoci

Intenzita prodeje

  • Intenzivní

    • používají jej firmy u výrobků denní spotřeby, které se mají dostat co nejblíže k zákazníkovi (základní potraviny, tabák)

  • Selektivní

    • Jedná se o prodej zboží, které vyžaduje určité nároky na prodej (prodej pracovních oděvů, knihkupectví, prodejna s elektronikou)

  • Výhradní

    • Týká se prodeje luxusního a značkového zboží (automobily, šperky a kosmetika světových značek)

Typy distribučních cest:

PŘÍMÁ DISTRIBUČNÍ CESTA

= přímý kontakt mezi výrobcem a zákazníkem

výhody

  • přímý kontakt se zákazníkem

  • lepší kontrola nad zacházením s produktem

  • nižší náklady vzhledem k absenci mezičlánků

  • snadnější ovlivňování konečné ceny

nevýhody

  • nutnost navazovat kontakt s velkým počtem partnerů

  • obtíže při prezentaci výrobků (zákazník se musí spoléhat na katalogy a propagační materiály)

  • neekonomičnost přímých dodávek pro geograficky rozptýlené zákazníky

NEPŘÍMÁ DISTRIBUČNÍ CESTA

= mezi výrobce a zákazníky vstupují další mezičlánky

výhody

  • výrobce ponechává část zodpovědnosti mezičlánkům

  • prodej zboží je efektnější

  • ve styku se zákazníky se využívá zkušeností, specializace, kontaktů a prostředků distribučních mezičlánků

nevýhody

  • vyšší cena zboží

  • ztráta kontroly výrobce nad zbožím, které prodává

VELKOOBCHOD

= Firma, která nakupuje zboží od výrobců za účelem dalšího prodeje maloobchodním jednotkám

Funkce

  • Vytváří velký sortiment od různých výrobců

  • Poskytuje možnost obchodního úvěru na nakupované zboží

  • Přebírá riziko za nakoupené zboží

  • Pomáhá při propagaci zboží

  • Balí zboží a nechává je dozrát, zajišťuje přepravu

  • Informuje maloobchodníky o nabízeném sortimentu zboží

Témata, do kterých materiál patří