Distribuce a distribuční strategie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
28. DISTRIBUCE A DISTRIBUČNÍ CESTY
CHARAKTERISTIKA
doprava, logistika, zásobování
veškerá činnost spojená s pohybem zboží od výrobce až ke konečnému spotřebiteli
jedna ze složek marketingového mixu (4P – product, price, placement, promotion)
Zahrnuje:
-
vyjednávání
-
nákup
-
prodej
-
skladování
-
doprava
-
financování pohybu zboží
-
přebírání rizika
-
poskytování marketingových informací
-
DISTRIBUČNÍ CESTY ZBOŽÍ
Výrobce – přímý prodej – zákazník (farmy, pekárny)
Výrobce – podnikové prodejny – zákazník (Lego, Baťa)
Výrobce – franšízy – zákazník (McDonald’s)
Výrobce –velkoobchod – zákazník (Makro)
Výrobce –velkoobchod – maloobchod– zákazník
Výrobce –maloobchod – zákazník (večerky)
Funkce
Obchodní
-
skládá se z obchodních vztahů mezi výrobcem, mezičlánkem a konečným spotřebitelem
-
Logistická
-
zahrnuje fyzickou distribuci výrobků od výrobce k zákazníkovi
-
zabývá se dopravou, skladováním a manipulací se zbožím
-
Podpůrná
-
souvisí s pomocí prodeje zboží
-
distribuční mezičlánky se mohou podílet na třídění zboží, marketingovém výzkumu, propagaci a finanční pomoci
-
Intenzita prodeje
Intenzivní
používají jej firmy u výrobků denní spotřeby, které se mají dostat co nejblíže k zákazníkovi (základní potraviny, tabák)
Selektivní
Jedná se o prodej zboží, které vyžaduje určité nároky na prodej (prodej pracovních oděvů, knihkupectví, prodejna s elektronikou)
Výhradní
Týká se prodeje luxusního a značkového zboží (automobily, šperky a kosmetika světových značek)
Typy distribučních cest:
PŘÍMÁ DISTRIBUČNÍ CESTA
= přímý kontakt mezi výrobcem a zákazníkem
výhody
přímý kontakt se zákazníkem
lepší kontrola nad zacházením s produktem
nižší náklady vzhledem k absenci mezičlánků
snadnější ovlivňování konečné ceny
nevýhody
nutnost navazovat kontakt s velkým počtem partnerů
obtíže při prezentaci výrobků (zákazník se musí spoléhat na katalogy a propagační materiály)
neekonomičnost přímých dodávek pro geograficky rozptýlené zákazníky
NEPŘÍMÁ DISTRIBUČNÍ CESTA
= mezi výrobce a zákazníky vstupují další mezičlánky
výhody
výrobce ponechává část zodpovědnosti mezičlánkům
prodej zboží je efektnější
ve styku se zákazníky se využívá zkušeností, specializace, kontaktů a prostředků distribučních mezičlánků
nevýhody
vyšší cena zboží
ztráta kontroly výrobce nad zbožím, které prodává
VELKOOBCHOD
= Firma, která nakupuje zboží od výrobců za účelem dalšího prodeje maloobchodním jednotkám
Funkce
Vytváří velký sortiment od různých výrobců
Poskytuje možnost obchodního úvěru na nakupované zboží
Přebírá riziko za nakoupené zboží
Pomáhá při propagaci zboží
Balí zboží a nechává je dozrát, zajišťuje přepravu
Informuje maloobchodníky o nabízeném sortimentu zboží