segmentace trhu
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
24. SEGMENTACE TRHU, CÍLENÝ MARKETING
Každý člověk je jiný -> má jiné PPO
Obchodníci nás musí správně zařadit do určitého segmentu, aby nám nabídli ty správné výrobky
Segmentace je jedna z nejdůležitějších částí firemní strategie a marketingu
SEGMENTACE TRHU = CÍLENÝ MARKETING
Firmy nemohou uspokojit celý trh
Trh segmentují – dělí na menší části
Rozdělené segmenty jsou stejnorodé = svým umístěním, postavením možnostmi, chováním, názory, požadavky, preferencemi
Tržní segment – určitá skupina zákazníků s velmi podobným vztahem k výrobku
CHARAKTERISTIKA SEGMENTU
MĚŘITELNOST – velikost segmentu a kupní síla zákazníků musí být kvantitativně vyjádřitelná
DOSTUPNOST – segment musí být dosažitelný a musí být možné jej obsloužit
PODSTATNOST – obsluha musí být rentabilní
AKCESCHOPNOST – výrobce musí být schopný vypracovat účinný a realizovatelný marketingový plán
POSTUP SEGMENTACE
1.fáze – DOTAZOVÁNÍ
Prostřednictvím výzkumů se provádí dotazování a zjišťují se názory zákazníků
Na základě získaných informací se připraví dotazník
2.fáze – ANALYZOVÁNÍ
Podle vyhodnocení dotazníků škrtne zákazníky, kteří jsou ve svém názoru ojedinělí
Vybere názory, které se nejčastěji opakují, na základě kterých se vytvoří několik segmentů (segmenty jsou vnitřně homogenní)
3.fáze – PROFILOVÁNÍ
Vymezí se profil každého segmentu, ve smyslu jeho odlišujících se postojů, chování, demografických a psychografických rysů
Každý segment je možné pojmenovat podle dominantní charakteristiky:
Pasivní peciválové
Aktivní sportovci
Domácí kutil
Společensky aktivní
CÍLENÍ
1/nediferencovaný marketing
Výrobek i celý marketingový program se pokouší oslovit většinu spotřebitelů (Henry Ford) – firma se zaměřuje na všechny možné zákazníky
2/diferencovaný marketing (cílený)
Je pro něj charakteristický výběr více tržních segmentů, kterým nabízí modifikované výrobky
3/koncentrovaný marketing
Cílem je získat velký podíl na jednom trhu nebo několika segmentech jednoho trhu
Výhodou je získání pevného postavení na tomto trhu, nízké provozní náklady vyplývající ze specializace výrobky, distribuce i reklamy
Např. horolezecký obchod
DRUHY MARKETINGU Z HLEDISKA CÍLENOSTI K ZÁKAZNÍKOVI
A/nediferencovaný marketing
Masový marketing
Variantní marketing
B/diferencovaný marketing
Cílený marketing
Tržně koncentrovaný marketing
METODA STP
S – segmentace (segmentation)
T – zacílení (tageting)
P – umístění (positioning)
Segmentace = rozdělení trhu na ucelené skupiny zákazníků a jejich popis
Targeting = ohodnocení jednotlivých segmentů a výběr těch nelukrativnějších (nejziskovější)
Metoda marketingového řízení
První je segmentace, poté oslovení jednoho nebo více těch nejhomogennějších skupin
Firmy mají limity – díky tomu vyrábí firma úzká segment nebo i mikrosegment, který je firmě šitý na míru
Úzká segmentace = firma ušetří velký objem penět -> vyšší zisk
Před výběrem cílového trhu -> vhodná Porterova analýza 5 sil