16. Marketingové nástroje
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Marketingové nástroje
Marketingový mix (4PL)
Představuje a konkretizuje všechny kroky, které organizace dělá, aby vzbudila poptávku po produktu pomocí marketingových nástrojů. Slouží k „namíchání“ ideálního produktu.
Product
Price
Placement
Promotion
Produkt
Hmotný statek, služba, myšlenka, které se stávají předmětem směny na trhu a louží k uspokojení potřeb zákazníků.
Komplexní produkt
Jádro výrobku – jedná se o výrobek samotný (např. počítač, hodinky, kolo aj.)
Hmotný výrobek – zde posuzujeme faktory, a to: kvalita značka, styl, design, obal.
Kvalita – souvisí s cenou, v současné době roste zájem o kvalitnější výrobky, za které je spotřebitel ochoten zaplatit více peněz
Značka – tvoří ji jméno, znak, symbol, číslice, barva, tvar, nebo jejich kombinace. Smyslem značky je identifikace zboží nebo služeb jednoho výrobce nebo prodejce. Plní funkci identifikační, ochrannou, propagační.
Styl – jedná se o aktuální estetické charakteristiky výrobku
Design – (vzhled) je výsledkem tvůrčí činnosti, jejímž cílem je uvést v soulad funkční a vnější (vzhledové) charakteristiky výuku. Design předpokládá vytvoření estetického dojmu, který vyvolává u zákazníka pozitivní pocit.
Obal – má výrobek chránit, usnadňuje přepravu a manipulaci s ním, informuje a zvyšuje přitažlivost výrobku. Rozlišujeme tyto druhy obalů:
Primární obal – např. tuba obsahující zubní pastu
Sekundární obal – např. papírová krabička, ve které je zubní pasta
Transportní obal – např. kartónový obal
Rozšířený výrobek – jedná se o doprovodné služby spojené s prodejem a používáním výrobku, např. rychlost dodávky, instalace, záruka, servis, nákup na úvěr, leasing, splátky, aj. speciální služby.
PŘ. Telefon
Jádro – volání, SMS
Reálný výrobek – operační systém, vzhled, balení, užití kvalitního skla
Rozšířený výrobek – záruka, telefonická pomoc, prodejci, přeprodejci
Úplný výrobek – iPhone, Apple – vybudovaná firma
Dělení výrobků:
Spotřební zboží – určené pro konečnou spotřebu
Kapitálové statky – určené pro další výrobu – materiál, suroviny, polotovary, součástky …
Životní cyklus výrobku
V praxi se výrobek na trhu vyskytuje v různých stádiích zralosti:
Zavádění – v této fázi firma do výrobku a jeho prosazení investuje a je ztrátová
Růst – zvětšuje se objem prodeje a firma začíná dosahovat zisku
Zralost – prodej a zisk už tolik nerostou, dosahují vrcholu a začínají stagnovat, pro firmu je výhodné, aby tato fáze trvala co nejdéle
Pokles – zájem zákazníků o výrobek klesá, pokud chce firma na trhu přežít, musí přijít s inovací výrobku
Odchylky v životním cyklu výrobku
U některých výrobků se mohou objevit odchylky v životním cyklu výrobku.
Cena
Cena je jedním z nejdůležitějších nástrojů marketingového mixu.