Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




16. Marketingové nástroje

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (230.97 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Marketingové nástroje

Marketingový mix (4PL)

Představuje a konkretizuje všechny kroky, které organizace dělá, aby vzbudila poptávku po produktu pomocí marketingových nástrojů. Slouží k „namíchání“ ideálního produktu.

  • Product

  • Price

  • Placement

  • Promotion

Produkt

Hmotný statek, služba, myšlenka, které se stávají předmětem směny na trhu a louží k uspokojení potřeb zákazníků.

Komplexní produkt

Jádro výrobku – jedná se o výrobek samotný (např. počítač, hodinky, kolo aj.)

Hmotný výrobek – zde posuzujeme faktory, a to: kvalita značka, styl, design, obal.

  • Kvalita – souvisí s cenou, v současné době roste zájem o kvalitnější výrobky, za které je spotřebitel ochoten zaplatit více peněz

  • Značka – tvoří ji jméno, znak, symbol, číslice, barva, tvar, nebo jejich kombinace. Smyslem značky je identifikace zboží nebo služeb jednoho výrobce nebo prodejce. Plní funkci identifikační, ochrannou, propagační.

  • Styl – jedná se o aktuální estetické charakteristiky výrobku

  • Design – (vzhled) je výsledkem tvůrčí činnosti, jejímž cílem je uvést v soulad funkční a vnější (vzhledové) charakteristiky výuku. Design předpokládá vytvoření estetického dojmu, který vyvolává u zákazníka pozitivní pocit.

  • Obal – má výrobek chránit, usnadňuje přepravu a manipulaci s ním, informuje a zvyšuje přitažlivost výrobku. Rozlišujeme tyto druhy obalů:

  • Primární obal – např. tuba obsahující zubní pastu

  • Sekundární obal – např. papírová krabička, ve které je zubní pasta

  • Transportní obal – např. kartónový obal

Rozšířený výrobek – jedná se o doprovodné služby spojené s prodejem a používáním výrobku, např. rychlost dodávky, instalace, záruka, servis, nákup na úvěr, leasing, splátky, aj. speciální služby.

PŘ. Telefon

Jádro – volání, SMS

Reálný výrobek – operační systém, vzhled, balení, užití kvalitního skla

Rozšířený výrobek – záruka, telefonická pomoc, prodejci, přeprodejci

Úplný výrobek – iPhone, Apple – vybudovaná firma

Dělení výrobků:

  1. Spotřební zboží – určené pro konečnou spotřebu

  2. Kapitálové statky – určené pro další výrobu – materiál, suroviny, polotovary, součástky …

Životní cyklus výrobku

V praxi se výrobek na trhu vyskytuje v různých stádiích zralosti:

  • Zavádění – v této fázi firma do výrobku a jeho prosazení investuje a je ztrátová

  • Růst – zvětšuje se objem prodeje a firma začíná dosahovat zisku

  • Zralost – prodej a zisk už tolik nerostou, dosahují vrcholu a začínají stagnovat, pro firmu je výhodné, aby tato fáze trvala co nejdéle

  • Pokles – zájem zákazníků o výrobek klesá, pokud chce firma na trhu přežít, musí přijít s inovací výrobku

Odchylky v životním cyklu výrobku

U některých výrobků se mohou objevit odchylky v životním cyklu výrobku.

Cena

Cena je jedním z nejdůležitějších nástrojů marketingového mixu.

Témata, do kterých materiál patří