15. Marketing
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Marketing
Marketing
Souhrn činností, jejichž výsledkem je poznávání, předvídání, ovlivňování a uspokojování přání a potřeb zákazníků. A to takovým způsobem, aby byly plněny cíle podniku.
Cílem marketingu je dostat správný produkt na správné místo ve správnou dobu a za správnou cenu.
Marketingové oddělení
Má za úkol zkoumat trh, tzn. zjišťovat například:
Potřeby a přání zákazníků
Spokojenost zákazníků s výrobkem
Chování konkurence
Co chybí na trhu
Vývoj ekonomické, politické a demografické situace
Ovlivňovat trh, tzn. přesvědčit zákazníky, aby například:
Výrobek koupili u nás, a ne u konkurence
Nakupovali více našeho zboží
Doporučili nás známým
Marketingové koncepce
1. Výrobní koncepce
Předpokládá, že zákazník preferuje levné a snadno dosažitelné výrobky.
Výroba velkého množství = co nejnižší náklady na kus
Vyžaduje rozsáhlou a propracovanou distribuci
Př. neznačkové oblečení, neznačková obuv, běžné potraviny
2. Výrobková koncepce
Předpokládá, že zákazník preferuje vysoce kvalitní, technicky dokonalé a výjimečné výrobky.
Méně výrobků na trhu = dražší, pouze ve specializovaných prodejnách
Př. značkové oblečením, luxusní automobily, značkové spotřebiče
3. Prodejní koncepce
Založena na myšlence, že zákazníkovi musíme výrobek „vnutit“.
Nástrojem je intenzivní přesvědčování zákazníka, např. reklamou.
Uplatňuje se zejména u zboží a služeb, jež zákazník neměl v úmyslu koupit.
Př. encyklopedie, pojištění, zboží zásilkových služeb
4. Marketingová koncepce
Vychází ze zásady, že je nutné nejprve poznat přání zákazníka a tomu přizpůsobit výrobek.
Firma se musí chovat pružně (rychle reagovat) a budovat pevný vztah se svými zákazníky.
Př. přepravní služby, logistické služby, programy do počítačů…
Zatímco účelem prodejní koncepce je něco vyrobit a pak to následně zákazníkům „vnutit“,účelem marketingové koncepce je nejprve zjistit, co si zákazník přeje, a teprve potom to vyrobit.
5. Sociální marketingová koncepce
Nejnovější koncepcí, která se snaží skloubit přání zákazníků se zájmy celé společnosti.
Tyto zájmy mívají ekologický, sociální, etický či jiný charakter.
Př. ekologicky šetrný spotřebič, „zakoupením těchto sušenek přispějete určité nadaci“, „koupí tohoto výrobku podpoříte chráněné dílny pro zdravotně postižené“…
Podnikatelské prostředí
Každý podnik si musí nejprve uvědomit, že se nachází v určitém podnikatelském prostředí.
Toto prostředí má již určité existující podmínky, jimž se podnik musí přizpůsobit a jež se později musí naučit ovlivňovat.
1. Mikroprostředí
působí na podnik, ale podnik může toto prostředí zpětně ovlivňovat
2. Makroprostředí
působí na podnik, ale ten ho zpětně ovlivnit téměř nemůže