Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




15. Marketing

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (186.37 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Marketing

Marketing

Souhrn činností, jejichž výsledkem je poznávání, předvídání, ovlivňování a uspokojování přání a potřeb zákazníků. A to takovým způsobem, aby byly plněny cíle podniku.

Cílem marketingu je dostat správný produkt na správné místo ve správnou dobu a za správnou cenu.

Marketingové oddělení

Má za úkol zkoumat trh, tzn. zjišťovat například:

  • Potřeby a přání zákazníků

  • Spokojenost zákazníků s výrobkem

  • Chování konkurence

  • Co chybí na trhu

  • Vývoj ekonomické, politické a demografické situace

Ovlivňovat trh, tzn. přesvědčit zákazníky, aby například:

  • Výrobek koupili u nás, a ne u konkurence

  • Nakupovali více našeho zboží

  • Doporučili nás známým

Marketingové koncepce

1. Výrobní koncepce

Předpokládá, že zákazník preferuje levné a snadno dosažitelné výrobky.

Výroba velkého množství = co nejnižší náklady na kus

Vyžaduje rozsáhlou a propracovanou distribuci

Př. neznačkové oblečení, neznačková obuv, běžné potraviny

2. Výrobková koncepce

Předpokládá, že zákazník preferuje vysoce kvalitní, technicky dokonalé a výjimečné výrobky.

Méně výrobků na trhu = dražší, pouze ve specializovaných prodejnách

Př. značkové oblečením, luxusní automobily, značkové spotřebiče

3. Prodejní koncepce

Založena na myšlence, že zákazníkovi musíme výrobek „vnutit“.

Nástrojem je intenzivní přesvědčování zákazníka, např. reklamou.

Uplatňuje se zejména u zboží a služeb, jež zákazník neměl v úmyslu koupit.

Př. encyklopedie, pojištění, zboží zásilkových služeb

4. Marketingová koncepce

Vychází ze zásady, že je nutné nejprve poznat přání zákazníka a tomu přizpůsobit výrobek.

Firma se musí chovat pružně (rychle reagovat) a budovat pevný vztah se svými zákazníky.

Př. přepravní služby, logistické služby, programy do počítačů…

Zatímco účelem prodejní koncepce je něco vyrobit a pak to následně zákazníkům „vnutit“,účelem marketingové koncepce je nejprve zjistit, co si zákazník přeje, a teprve potom to vyrobit.

5. Sociální marketingová koncepce

Nejnovější koncepcí, která se snaží skloubit přání zákazníků se zájmy celé společnosti.

Tyto zájmy mívají ekologický, sociální, etický či jiný charakter.

Př. ekologicky šetrný spotřebič, „zakoupením těchto sušenek přispějete určité nadaci“, „koupí tohoto výrobku podpoříte chráněné dílny pro zdravotně postižené“…

Podnikatelské prostředí

Každý podnik si musí nejprve uvědomit, že se nachází v určitém podnikatelském prostředí.

Toto prostředí má již určité existující podmínky, jimž se podnik musí přizpůsobit a jež se později musí naučit ovlivňovat.

1. Mikroprostředí
  • působí na podnik, ale podnik může toto prostředí zpětně ovlivňovat

2. Makroprostředí
  • působí na podnik, ale ten ho zpětně ovlivnit téměř nemůže

Témata, do kterých materiál patří