Marketing
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
MARKETING
Základní marketingové koncepce
Kolébkou marketingu je USA
Ve vývoji marketingu se setkáváme s 5 koncepcemi
Výrobní koncepce
1900-1920
Zakladatel Henry Ford
Cílem bylo nalezení optimálního způsobu výroby
Systém nabízí spotřebitelům výrobky, co nejlevněji ve velkém množství
Fordovy automobily se staly cenově dostupnými pro širokou veřejnost
Výrobní koncepce
1920-1930
Cílem je zakoupení co nejkvalitnějších produktu i za vyšší cenu
Velká pozornost je věnována technickému rozvoji
Podnikatelé často přestávají vnímat reálné potřeby trhu
Prodejní koncepce
1930-1950
Potřeba oslovení spotřebitele a přesvědčení k nákupu
Vklad velkých prostředků do reklamy
Označována jako agresivní
Marketingová koncepce
1950-1960
Dosažení cílů podniku pomocí potřeb a přání zákazníka
Trvalá orientace na zákazníka
Průzkum trhu
Koordinace činností podniku
Dlouhodobé plánování
Ziskovost
Sociálně marketingová koncepce
1960-současnost
Orientace na konkurenci
Vyznačuje se vyšší společenskou zodpovědností
Důraz na životní prostředí
Marketingové prostředí
Podnik je ovlivněn ve své činnosti okolím
Některé vlivy jsou ovlivnitelné
Vlivy působící uvnitř společnosti jsou více ovlivnitelné než vily působící z venkovního prostředí
Prostředí se mění a nedá se prognózovat
Mikroprostředí
Lze ovlivnit
Vnitřní = firma a její finance, technologičtí činitelé - dostupné technologie, organizační struktura a personální vztahy
Vnější = dodavatelé, zákazníci, konkurence, veřejnost
Konkurenční síly podle Portera = konkurence uvnitř odvětví, nová konkurence, na straně dodavatelů, na straně zákazníků, výrobková, potřeb, přání, druhů, forem a značek
Rozbor mikroprostředí
Nástrojem rozboru je S-W analýza - vymezení silných a slabých stránek firmy
Výsledky analýzy zásadně ovlivňují rozhodovací procesy
-
Makroprostředí
Nelze ovlivnit
Demografické prostředí = charakteristika obyvatelstva - věk, osídlení, počet, pohlaví, rysy = pomoc při odhadu růstu a tempa trhu (růst celosvětové populace, věkový mix, typy domácností)
Ekonomické prostředí = ovlivňují kupní sílu spotřebitelů a strukturu jejich výdajů, neustále se mění
Přírodní prostředí = zdroje, které firmy využívají jako vstupy (nedostatek surovin, zvýšené náklady, znečištění)
Technologické prostředí = vliv na vývoj nových výrobků a tržních příležitostí
Politické a legislativní prostředí = zákony a právní předpisy státních orgánů, vliv legislativních opatření na podnikání
Sociální a kulturní prostředí = instituce a jiné faktory, které ovlivňují základní hodnoty společnosti, postoje, záliby a chování
Rozbor makroprostředí
Příležitosti a hrozby dalšího rozvoje firmy = O-T analýza
SWOT analýza
Celková analýza mikro a makro činitelů
Účelem je posoudit vnitřní předpoklady firmy k uskutečnění určitého podnikatelského záměru
Mapování podnikatelského prostoru