marketingové analýzy
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
MARKETINGOVÉ ANALÝZY
Analýzy lze využívat ve dvou prostředích, mikro a makro. Rozdíl mezi těmito dvěma oblastmi je, že mikro můžeme jako firma ovlivnit, kdežto makro nemůžeme.
Marketingové mikroprostředí
= nejbližší účastníci firmy, kteří ovlivňují její schopnost obsluhovat své trhy
Společnost
všechna oddělení firmy (vedení, finanční oddělení, výzkumné a vývojové oddělení, nákupní oddělení, ...) ovlivňují marketingové pracovníky
nutná spolupráce mezi všemi odděleními
Dodavatelé a zprostředkovatelé
obchodní firmy a jednotlivci, kteří zabezpečují potřebné zdroje pro podnik
změny dodavatele -> ovlivnění marketingové činnosti
dobré partnerské vztahy s klíčovými dodavateli
nutno plánovat Just In Time = co dojde, to se ihned doobjedná
Dodavatelé jsou také: dopravci, finanční instituce, firmy poskytující marketingové služby (reklamní agentury, výzkumné agentury, poradenské služby, ...)
Zákazníci (spotřebitelé)
nejdůležitější faktor, nejvýznamnější zájmová skupina segmentace
-> reagují na nabídku zboží/služeb
doprovodné aspekty (kvalita, záruka, přístup k zákazníkovi, ...) rozhodují o koupi
nejdůležitější ukazatel pro podnik: velikost trhu, dána:
-> počtem zákazníků
-> koupěschopností zákazníků
-> preferencemi
-> nákupním chováním
-> kvalitou a velikostí distribuční sítě
-> komunikací se zákazníky, distributory
Konkurence
každá firma by měla věnovat stejnou pozornost své konkurenci jako svým zákazníkům
firma by měla vědět:
-> kdo jsou hlavní konkurenti
-> jejich strategie
-> jejich cíle
-> přednosti a slabiny
-> jak by reagovali
Veřejnost
skupina se skutečným nebo potenciálním zájmem i vlivem na schopnost dosažení cílů firmy (může je ztížit nebo usnadnit)
PR oddělení (oddělení pro styk s veřejností) - sledují postoje veřejných organizací (např. Greenpeace), snaží se vytvářet dobrou pověst firmy
snaha podniků sledovat celou veřejnost a pozitivně je ovlivnit
veřejností je: místní komunity (nejbližší okolí – vytváření pracovních míst), zájmové skupiny (Greenpeace), zaměstnanci, široká veřejnost, sdělovací prostředky (PR)
Analýza trhu – Porterův model pěti sil
= základní a nejvýznamnější nástroj pro analýzu konkurence a jejich strategie
činitelé ovlivňující schopnost firmy obstát na trhu:
Síla dodavatelů -> schopnost ovlivnit náklady firmy (např. množstevní sleva)
Síla zákazníků -> stále náročnější požadavky
Nahraditelnost produktů -> hrozba substitutů (např. rohlík X houska)
Snadnost/problém vstupu nových firem do odvětví -> náklady na vstup do odvětví, velikost investic, cena technologií, zkušenosti, ...
Míra rivality mezi existujícími konkurenty -> strategie jednotlivých konkurentů, schopnost managementů, zkušenosti, velikost investic, ...
Marketingové makroprostředí