marketingové analýzy
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
nelze ovlivnit ani předvídat
neustále se mění-> společnost se musí přizpůsobovat
hrozba pro jednoho = příležitost pro druhého
činitelé:
ekonomičtí činitelé
inflace
nezaměstnanost
výše úspor
demografické podmínky
pohlaví a věková struktura
velikost populace
natalita/mortalita
vzdělání
náboženství
přírodní/geografické podmínky
zásoby, nerostné zdroje, jejich cena
klimatické a geografické podmínky (typ půdy, zásoba vody, ...)
problematika životního prostředí (globální oteplování, deštné pralesy, ...)
šance pro CSR (=společenská odpovědnost firem) využívat bezodpadové technologie apod.
technologické podmínky a úroveň vědeckotechnického rozvoje
silný vliv na marketingové rozhodování firmy
změny v používaných surovinách
změny ve výrobních postupech a výrobcích
zaměnitelnost výrobků
politické a právní podmínky
vytvářeny legislativou, vládními orgány, politickými podmínkami, zájmovými a nátlakovými skupinami (lobbisté = prosazují vlastní zájem u osob s pravomocemi státní moci),..
nutnost respektovat zákony dané země/území
kulturní vlivy
řada faktorů vyplývajících z uznávaných hodnot, zvyků, postojů a preferencí obyvatelstva
mohou se měnit, např. stravování (fast food X přírodní strava)
SWOT (situační) analýza
autor: Albert Humphrey (60. léta 20. st.)
= univerzální analytická technika používaná pro zhodnocení vnitřních a vnějších faktorů ovlivňujících úspěšnost organizace
široké využití (produkt, služba, firma, pohovory, ...)
Strenghts – silné stránky (mikro-ovlivníme)
Weaknesses – slabé stránky (mikro-ovlivníme)
Opportunities – příležitost (makro-neovlivníme)
Threats – hrozby (makro-neovlivníme)
CÍL: rozpoznat a omezit slabé stránky, podporovat a rozvíjet silné stránky, hledat nové příležitosti a znát a vyhýbat se hrozbám
PESTLE analýza
= identifikace nejvýznamnějších jevů, událostí, rizik a vlivů pro všechny faktory
Používá se v analýze dopadů
CÍL: rozpoznat klíčové faktory, které jsou hnací silou změn
Politické a Legislativní faktory
představují hranice, které podnik musí respektovat, zároveň i zdroj mnoha příležitostí
celková politická situace (státní režim, sestavení státu a stabilita, zahraniční politika, hospodářská politika, cenová politika, ...)
v rámci legislativy: antimonopolní zákony (=snaží se bránit monopolům, tajným úmluvám a jinému protisoutěžnímu chování), daňové zákony, zákony o ochraně životního prostředí, export/import
Ekonomické faktory
= ekonomické podmínky na daném trhu
hospodářský cyklus
úroková míra
inflace/deflace (měřeno pomocí HDP)
nezaměstnanost
směnný kurz
kupní síla
Sociální faktory
demografický vývoj populace
životní styl
životní úroveň
struktura populace
úroveň vzdělání
zdravotní stav
Technické a Technologické faktory