15. Marketing
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Marketingový výzkum
Podstatou je systematické plánování, shromažďování, analýza a vyhodnocování informací potřebných pro řešení konkrétních marketingových problémů (info o konkurenci, vývoj nového produktu, zvýšení tržeb, …)
Marketingový výzkum má 4 fáze:
Definování problému a přesné vymezení cílů výzkumu
Příprava projektu výzkumu a návrh metodiky
Realizace výzkumu a statistické zpracování dat
Vypracování zprávy a závěrečné hodnocení
Zdroje marketingových informací
Primární data – informace získané vlastním průzkumem, vysoké náklady, jsou velmi cenné
Sekundární data – informace, které byly již získány a zpracovány někým jiným
Interní – účetnictví, zkušenosti pracovníků
Externí (veřejně publikované materiály) – databáze firem, Obchodní rejstřík
Metody marketingového výzkumu
Pozorování – získávání primárních dat sledováním příslušné skupiny lidí či situací (pozorovatelé, skrytá kamera)
Samotný průzkum trhu – zjišťují se primární data, ale přes dotazování (př. rozhovor, telefonní dotazování, dotazník)
Experiment – používá se při zahajování prodeje (např. prodej malého vzorku v pár prodejnách)
On-line marketingový výzkum – probíhá pozorováním a dotazováním prostřednictvím internetu na on-line skupinových diskusích, využívají ho hlavně externí firmy
Segmentace trhu
Rozdělení trhu na ucelené skupiny zákazníků a jejich popis
Geografická kritéria – světová oblast, stát, region, kraj, okres, podnebí, typ krajiny
Demografická kritéria – věk, pohlaví, svobodný/ženatý/rozvedený, student/pracující/důchodce, počet dětí
Socioekonomická kritéria – příjem rodiny, povolání, vzdělání
Etnografická kritéria – náboženství, rasa, národnost
Fyziografická kritéria – výška, váha, zdravotní stav, typ pleti, tvar obličeje, svaly
Behaviorální kritéria – postoje k výrobku, stupeň věrnosti značce, míra užívání, frekvence nákupu