Žurnalistika
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Žurnalistika
Žurnalistika
Sbírání, zpracovávání a distribuce (komunikace) žurnalistických sdělení v žurnalistických celcích veřejným příjemcům, tzn. Publiku,
Novinářské povolání a produkty této činnosti.
Informace o aktuálním společenském dění.
Poskytuje komentáře, názory a souvislosti.
Specifický obor masové komunikace.
Žurnalistický celek
Celé médium (rozhlasová či televizní stanice, deník ..)
Soubor sdělení (rozhlasový či televizní pořad, rubrika v denním tisku…)
Žurnalistické sdělení
Soubor znaků.
Předává zprávu o existujících jevech a událostech (minulost, současnost, budoucnost)
Pokud je sdělení uspořádáno a odráží smysl a realitu našeho světa, nazýváme jej informaci.
Specifické znaky žurnalistiky
Periodicita – pravidelný interval.
Noviny, časopisy – deník, týdeník.
Aktuálnost-vztah k současnému dění
Veřejná dostupnost žurnalistických celků – dostupnost všem svým čtenářům
Publicita v žurnalistických celcích – uveřejňování (uvádění) ve známost
Dělení žurnalistiky podle zdrojů
Zdrojová žurnalistika - oficiální informace (tiskové agentury, konference, státní zápisy.). Pravdivost inf. neověřuje
Technožurnalistika – pohotovost a rychlost předávání informací, např. CNN,.. žurnalistika dnešní doby.
Hloubková žurnalistika - hloubkové informace v souvislostech, vzdělaní žurnalisté.
Nová žurnalistika - 60. léta 20.stol., období hippies. Emoce reportéra, neoficiální zdroje informací.
Pátrací žurnalistika (investigativní)- porušování zákona. 70 léta 20.stol., Watergate
Komerční žurnalistika – cíl = zvýšení odbytu žurnalistických produktů
Zábavná žurnalistika - zajímavé či napínavé příběhy, celebrity, hrdiny okamžiku
Virtuální žurnalistika – smyšlené příběhy a reportáže. Orson Welles – Válka světů.
Zdroje žurnalistických informaci
Vlastní informace
Aktivní přítomnost žurnalisty při nějaké události.
Např.: tiskové konference, investigativní činnost, vlastní pozorování či zkušenosti apod.
Rešerše
Vyhledávání, třídění a soupis nejdůležitějších bodů textu.
Knihy, encyklopedie, internet, databáze úřadů, apod.
Zprostředkované informace
Veřejnost - inf. Jsou subjektivní, žurnalista si musí pravdivost ověřit. Např.: pořad Neváhej a toč.
Veřejné mínění - průzkumy. Např.: průzkum předvolebních preferencí. Nevýhoda - špatná interpretace. Vyjadřuji se k čemukoli.
Názoroví vůdci – celebrity, sportovci, herci. Lidé jejich názor mnohdy považují za jediný správný
Odborníci - složitější problém, odborníci z praxe.
PR pracovníci - komunikace s veřejností, např. tiskové konference.
Internet
Zpravodajové a spolupracovníci – lidé spolupracující a poskytující inf. S mediální institucí.
Kolegové - vlastní redakce, blízké redakce
Zpravodajské agentury - specializované instituce, zaměstnávající mnoho novinářů a reportérů. Prodávají informace dalším médiím. Např. ČTK, AP Reuters.