Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Žurnalistika

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (51.24 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Žurnalistika

Žurnalistika

  • Sbírání, zpracovávání a distribuce (komunikace) žurnalistických sdělení v žurnalistických celcích veřejným příjemcům, tzn. Publiku,

  • Novinářské povolání a produkty této činnosti.

  • Informace o aktuálním společenském dění.

  • Poskytuje komentáře, názory a souvislosti.

  • Specifický obor masové komunikace.

Žurnalistický celek

  • Celé médium (rozhlasová či televizní stanice, deník ..)

  • Soubor sdělení (rozhlasový či televizní pořad, rubrika v denním tisku…)

Žurnalistické sdělení

  • Soubor znaků.

  • Předává zprávu o existujících jevech a událostech (minulost, současnost, budoucnost)

  • Pokud je sdělení uspořádáno a odráží smysl a realitu našeho světa, nazýváme jej informaci.

Specifické znaky žurnalistiky

  • Periodicita – pravidelný interval.

    • Noviny, časopisy – deník, týdeník.

  • Aktuálnost-vztah k současnému dění

  • Veřejná dostupnost žurnalistických celků – dostupnost všem svým čtenářům

  • Publicita v žurnalistických celcích – uveřejňování (uvádění) ve známost

Dělení žurnalistiky podle zdrojů

  1. Zdrojová žurnalistika - oficiální informace (tiskové agentury, konference, státní zápisy.). Pravdivost inf. neověřuje

  2. Technožurnalistika – pohotovost a rychlost předávání informací, např. CNN,.. žurnalistika dnešní doby.

  3. Hloubková žurnalistika - hloubkové informace v souvislostech, vzdělaní žurnalisté.

  4. Nová žurnalistika - 60. léta 20.stol., období hippies. Emoce reportéra, neoficiální zdroje informací.

  5. Pátrací žurnalistika (investigativní)- porušování zákona. 70 léta 20.stol., Watergate

  6. Komerční žurnalistika – cíl = zvýšení odbytu žurnalistických produktů

  7. Zábavná žurnalistika - zajímavé či napínavé příběhy, celebrity, hrdiny okamžiku

  8. Virtuální žurnalistika – smyšlené příběhy a reportáže. Orson Welles – Válka světů.

Zdroje žurnalistických informaci

  1. Vlastní informace

  • Aktivní přítomnost žurnalisty při nějaké události.

  • Např.: tiskové konference, investigativní činnost, vlastní pozorování či zkušenosti apod.

  1. Rešerše

  • Vyhledávání, třídění a soupis nejdůležitějších bodů textu.

  • Knihy, encyklopedie, internet, databáze úřadů, apod.

  1. Zprostředkované informace

  • Veřejnost - inf. Jsou subjektivní, žurnalista si musí pravdivost ověřit. Např.: pořad Neváhej a toč.

  • Veřejné mínění - průzkumy. Např.: průzkum předvolebních preferencí. Nevýhoda - špatná interpretace. Vyjadřuji se k čemukoli.

  • Názoroví vůdci – celebrity, sportovci, herci. Lidé jejich názor mnohdy považují za jediný správný

  • Odborníci - složitější problém, odborníci z praxe.

  • PR pracovníci - komunikace s veřejností, např. tiskové konference.

  • Internet

  • Zpravodajové a spolupracovníci – lidé spolupracující a poskytující inf. S mediální institucí.

  • Kolegové - vlastní redakce, blízké redakce

  • Zpravodajské agentury - specializované instituce, zaměstnávající mnoho novinářů a reportérů. Prodávají informace dalším médiím. Např. ČTK, AP Reuters.

Témata, do kterých materiál patří