Žurnalistika
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
MINIMUM MEDIÁLNÍHO PRÁVA
Regulace a kontrola:
Média mohou mít špatný vliv na společnost a přináší nepříznivé jevy
Média jsou svobodné instituce
Ovlivnit zákonem je lze jen ve veřejném zájmu
Vychází z Ústavy a LZPS
Oblasti:
Monopolizace trhu
Dostupnost signálu
Obsah vysílání a regulace obsahu s možným škodlivým vlivem
Rada ČR pro rozhlasové a televizní vysílání:
Vnější regulace RRTV je zřízena ze zákona
Členové RRTV jsou voleni poslanci PS
Oblasti činnost:
Dohlíží na dodržování legislativy a právních předpisů v oblasti vysílání
LEGISLATIVNÍ ÚPRAVA MÉDIÍ:
Zákon č. 302/2011 Sb., o České televizi
Zákon č. 484/1991 Sb., o Českém rozhlasu
Zákon č. 231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání
Zákon o regulaci reklamy
Autoregulace médií
V podobě nejrůznějších kodexů a pravidel
Na jejich základě jsou regulovány výstupy, obsahy a formy žurnalistických celků
Jedná se o:
Redakční kodexy
Syndikát novinářů
Odborové organizace pracovníků v mediích
Unie vydavatelů
Asociace provozovatelů soukromého vysílání
Rada pro reklamu, apod.
Otázky k opakování:
1. Co je to žurnalistika?
- Novinářské povolání a produkty této činnosti
2. Co rozumíme pod pojmem žurnalistický celek?
- Celé medium (rozhlas, TV), Soubor sdělení (pořad, rubrika)
3. Jaké jsou specifické znaky žurnalistiky?
- Periodicita, Aktuálnost, Veřejná dostupnost žurnalistických celků, Publicita v žurnalistických celcích
4. Jak dělíme žurnalistiku podle zdrojů? Stručná charakteristika.
- Technožurnalistika, Hloubková žurnalistika, zdrojová ž., nová ž., pátrací ž., komerční ž., zábavná ž., virtuální ž.
5. Jaký je vztah mezi zpravodajstvím a publicistikou?
- zpravodajství: objektivní, informuje o tom co se stalo
- publicistika: subjektivní, hodnotí a vysvětluje události (názor)
6. O jakých událostech informuje zpráva?
Se staly
Mají se stát
Se podle očekávání nestaly
7. Jaké jsou základní zpravodajské otázky?
Kdo, co, kde, kdy, jak, proč, komu
8. Jaké jsou zásady tvorby zprávy?
Věcnost
Přesnost
Úplnost
Spolehlivost
Včasnost
Citová neutrálnost
9. Jaký je základní princip při konstrukci zprávy?
Obrácená pyramida
10. Z čeho vychází principy fungování médií v ČR?
Ústava ČR, Listina základních práv a svobod, mediální zákony
11. Co vymezuje zákon o ČT?
Zajišťuje, aby ČT sloužila veřejnosti a ne komerčním nebo poltickým zájmům
12. Jakou reklamu zakazuje zákon o regulaci reklamy?
Klamavou, diskriminační, podporující násilí
13. Vyjmenujte alespoň tři orgány či instituty české mediální scény.
RRTV, ČTK, rada ČT
14. Čím se zabývá etika v žurnalistické práci?
Pravdivostí informací, ochranou soukromí, vyvážeností zpráv, nezávislostí novinářů, odpovědností vůči veřejnosti
15. Může zpravodajství vyjadřovat žurnalistův názor?