Žurnalistika
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Profesionální žurnalista
Podíl na tvorbě
Nese zodpovědnost za obsah žurnalistického sdělení
Profesionální status
Status vlastníka, vydavatele nebo provozovatele
Žurnalistické sdělení
Obsah sdělení může být různý
Žurnalistické sdělení má svoji funkci, tzn. smysl či poslání sdělení, které do něj vtiskl žurnalista.
Smyslem sdělení může být informovat publikum, přesvědčovat ho, učit bavit, apod.
Žurnalisté nejdříve připraví své žurnalistické sdělení (tzn. Glosy, zprav, rubriky, a).) tedy jednotlivé složky novin, které vytvářejí jejich obsah.
Členění:
Zpravodajská
Publicistická
Naučná
Umělecká
Zábavní
Žánr
Původně pochází z filmové teorie
Žánr obecné znamená druh nebo typ kulturního díla (např.. Akční, romanticky, detektivní film, komedie,…)
V žurnalistice žánr představuje souhrn označení pro skupinu produktu žurnalistické práce, které se vyznačují společnými prvky. Mají určitě charakteristické rysy.
Žánry dělíme na:
Zpravodajské
Publicistické
Zpravodajství předchází publistice a publistika navazuje na zpravodajství
Zpravodajství
Základem žurnalistiky
Povinností je v první řadě informovat o aktuálních událostech
Aktuální = informace se musí týkat věcí svázaných se skutečností
Zpravodajské sdělení musí být:
Pravdivé
Přesné
Objektivní
Vyvážené
Zpravodajství nesmí vyjadřovat žurnalistův názor! Tlumočí pouze fakta
Tvůrce zpravodajských sdělení je žurnalista, kterého nazýváme Zpravodaj
Korespondent (dopisovatel) zpravodaj, který není zaměstnancem redakce, avšak redakce od něj získávají informace.
Zpráva
Základem zpravodajství je zpráva.
Přináší věcné informace o aktuálních událostech.
Informuje o událostech, které:
Se staly,
Mají se stát,
Se podle očekávání nestaly.
Žurnalista používá neutrální spisovné výrazy.
Dobré napsaná zprava aktivizuje publikum, tzn. Vzbudí zájem těch, kterým je určena.
Kvalitní zpráva je taková, která je zveřejněna včas – tzn. Ani příliš brzy, ani pozdě.
Seriózní zprava by mela byt:
Srozumitelná
Jasná
Psaná jednoduchým jazykem
Čím na sobě nezávislých zdrojů zprávu potvrdí (min. dva), tím je zpráva věrohodnější.
Základní zpravodajské otázky:
Kdo? kdo něco udělal, neudělal, řekl, neřekl..
Co? Osoba nebo jiny subjekt udělal, neudělal, co se stalo, nestalo,..
Kde? Kde se událost odehrála nebo neodehrála (místo, země, město).
Kdy? Kdy se událost stala.
Jak? představuje rozšiřující pohled na událost. Popisuje způsob jak se událost odehrála
Proč? důvod událost.
Komu? na tuto otázku odpovídá především žurnalista Komu je zprava určena, jakému okruhu příjemců
Zásady tvorby zprávy
Věcnost
Přesnost
Úplnost
Spolehlivost
Včasnost
Citová neutrálnost
Konstrukce zprávy
Textotvorné a kompoziční princip -> skladby textu
Základní princip -> obrácená pyramida
Odstavce je možné přeřazovat dle jejich důležitosti nebo některé vypouštět ci zkracovat
Zvláštním odstavcem je titulek – stručně a jasně vyjadřuje informací obsazeno v prvním odstavci