Marketingový výzkum a informace
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Marketingový výzkum a informace
Marketingový průzkum = souhrn aktivit, které zkoumají všechny části marketingové praxe včetně trhů, výrobků, distribučních cest, cen a chování zákazníka
Postup marketingového výzkumu
Marketingový výzkum se skládá z pěti základních kroků: 1) definování problému
2) plán výzkumu
3) sběr informací
4) analýza údajů
5) závěry a doporučení
1) Definování problému
první a důležitý krok při marketingovém výzkumu
bez jasného definování problému a jeho příčin vzniku se stává výzkum většinou bezcenný
2) Plán výzkumu
určuje cíl a předmět výzkumu, kde a jak získat informace, jaké vybere přístupy a metody
3) Sběr informací
měly by být:
relativní = vztahují se k řešenému tématu
validní = vyjadřují smysluplně, co mají
spolehlivé = stejné opakované získání = stejné výsledky
rychlé a nákladově přijatelné
Rozhoduje, jakým způsobem získáme primární a sekundární informace
primární = jsou získávány marketingovým výzkumem
pro marketing nejdůležitější, na míru
časově a finančně náročné
sekundární = údaje již dříve zjištěné a zpracované pro jiný účel z nich převezmeme pro nás potřebné informace
nižší náklady, méně časově náročné
nemusí vždy zcela odpovídat současné situaci
Zdroje sekundárních údajů:
Interní
nacházejí se přímo uvnitř podniku
z hlediska dostupnosti a ceny jsou tyto nejdostupnější
například: tržby, rozbory účetní evidence, statistika
Externí
Podávají potřebné údaje o demografických, ekonomických, sociálních a jiných aspektech života ve společnosti
4) Analýza údajů
tímto krokem zjistíme potřebné podklady pro zhodnocení, jak se bude problém řešit
zjišťují se statistické ukazatele (např. četnost výzkumu, míry závislosti)
5) Závěr a doporučení
musí se zpracovat a prezentovat závěrečná zpráva
úspěšnost výzkumu je závislá na získaných informacích> nepřesné a špatné údaje mohou vést k nesprávném rozhodnutí firmy
Metody získávání informací
Dotazování
zjišťování informací formou rozhovoru
kladení otázek tazatelem a odpovídání respondentem
standardní přirozená interakce
důležitost původního názoru = neovlivněný názor
výhody nevýhody Osobní dotazovánípoužití pomůcek
navázání kontaktu
kontrola identity
nákladné
časově náročné
tazatel může ovlivnit odpověď
Telefonní dotazování
(Systém CATI=operátorovi na PC běží otázky, zaznamenává odpovědi)
pohodlí domova
není potřeba velká příprava
není nutná kvalifikace
neúplná pozornost respon.
nemáme zpětnou vazbu
nevhodný čas-málo lidí odpoví
Písemné dotazování
(anketa, poštou, není tazatel)
=jasný, stručný, pochopitelný
pocit anonymity
levný
žádný vliv tazatele
čas pro respondenty
nízká návratnost
sběr trvá dlouho
nízká reprezentativnost