16. Marketingové nástroje
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Při stanovení výše ceny je třeba zvážit, čeho chce firma dosáhnout:
Přežití – firma má nadbytek kapacity, nebo je silná konkurence (krátkodobý cíl)
Likvidace konkurence – stanovení ceny pod úroveň vlastních nákladů (krátkodobý cíl)
Maximalizace zisku – dle objemu prodeje můžeme volit cenu nižší nebo vyšší (krátkodobý i dlouhodobý cíl)
Zajištění rychlé návratnosti investic (krátkodobý cíl)
Růst objemu prodeje (krátkodobý i dlouhodobý cíl)
V souvislosti s určením výše ceny musí firma provést tato rozhodnutí:
Jakým způsobem stanoví cenu
Na jakou cenovou úroveň se bude orientovat (prestižní ceny, průměrné ceny, nízké ceny)
Jakým způsobem placení bude firma preferovat
Zda budou poskytovány slevy, rabaty apod. a za jakých podmínek
Metody stanovení ceny
Stanovení ceny podle nákladů (v daném příkladě neuvažuji o DPH, jinak samozřejmě je cena navýšená o DPH u plátce DPH). Vypočte se: výrobní náklady + zisk výrobce + marže (obchodní přirážka = cena pro konečného zákazníka.
Stanovení ceny podle konkurence
Vyšší, než má konkurence
Nižší, než má konkurence (podbízíme se zákazníkovi, věříme, že i přes menší zisk na 1 ks výrobku dosáhneme celkově většího zisku)
Stejná jako konkurence (spoléháme na necenovou konkurenční výhodu, např. lepší reklamu)
Cena podle hodnoty vnímané zákazníkem – tyto techniky tvorby ceny mají převážně psychologický vliv na zákazníka. Techniky tvorby ceny:
Ceny končící na 9 (vypadají opticky nižší)
Vytvoření cenové řady, např. 159,- , 189,- , 229,- a začlenění výrobků do těchto řad. Výhodou je málo cen, rychlá orientace pro zákazníka i obchodníka.
Délka splatnosti zboží – 14, 21 dní, měsíc
Systém slev a srážek z ceny, např. sleva při platbě v hotovosti, množstevní sleva, sezónní sleva, slevy pro dlouhodobé smluvní odběratele, 3 za cenu 2, sleva při platbě platební kartou aj.
Distribuce – místo
Zajišťuje, aby byl správný výrobek na správném místě, ve správný čas. Zahrnuje pohyb produktu od výrobce ke spotřebiteli.
Formy distribuce:
Velkoobchod – nakupuje i prodává ve velkém
Maloobchod – nakupuje ve velkém prodává v menším
Internetový obchod – prodej prostřednictvím internetu
Dělení obchodu:
Podle předmětu podnikání – se spotřebním zbožím, s uměleckými předměty
Podle uzavírání obchodu – na vlastní účet, na cizí účet
Podle geografického hlediska – vnitřní, zahraniční
Podle způsobu plnění – směnný barter, peněžní
Propagace
Forma komunikace mezi prodávajícím a kupujícím, jejímž cílem je zvýšit prodej. Propagace má přinést potencionálnímu kupujícímu informace:
Existenci výrobku
Kde lze výrobek koupit
Jaká je cena
Jak o výrobek pečovat
Jak výrobek používat
Jaká je pravděpodobná doba jeho životnosti