Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




segmentace trhu

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (24.77 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Positioning = „usazení“ značky (firmy) v myslích spotřebitelů

  • Možnost garantovat, že klienti budou kupovat produkt určité firmy a žádný jiný

  • Podstata = zvolit nejatraktivnější segment, na který podnik zaměří své marketingové aktivity

  • Určení cílů = na kolik segmentů se zaměřit a který segment je pro firmu nejzajímavější zaručí, že podnik bude zdokonalovat ten segment, který přináší největší tržby a zisk

PPO – přání, požadavky, očekávání

  • Základ úspěšného řízení vztahu se zákazníky

  • Klíčové pro segmentaci

  • PPO platí pro odvětví B2C (business to customer), tak i v B2B (business to business)

  • Každý kupující nebo poptávající subjekt má své PPO -> prodejci musí zákazníka znát a oslovit ho svou propagací na míru

  • PPO se neustále mění, podléhá trendům a i nejvyšší nabídce

SEGMENTAČNÍ PROMĚNNÉ

Geografická kritéria

  • Světová oblast, stát, nižší teritoriální oblast, velikost oblasti, velikost města dle obyvatel,...

Demografická kritéria

  • Věk, pohlaví, velikost rodiny, rodinný stav,...

Socioekonomická kritéria

  • Příjem rodiny, povolání, vzdělání,...

Etnografická kritéria

  • Náboženství, rasa, národnost,...

Behaviorální kritéria

  • Postoje k výrobku, věrnost značce, míra užívání, frekvence nákupu,...

  • Příležitost

    • kupující lze rozlišovat podle toho při jakých příležitostech zjišťuje potřebu, kupuje nebo používá výrobek

    • společnost zjistí, že určitý výrobek kupuje zákazník jen při určitých příležitostech (bonboniéra – narozeniny, svátek) a bude se snažit reklamní kampaní změnit chování zákazníka

  • Užitek

    • Segmentace kupujících podle užitků, které očekávají, že jim výrobek přinese – nízká cena, trvanlivost, celková kvalita, symbol

  • Věrnost

    • Věrnost značkám, obchodním domům

      • Kmenový příznivec – výlučná věrnost značce

      • Slabý příznivec – zákazník je věrný 2-3 značkám

      • Proměnlivý příznivec – zákazník přichází od jedné značky ke druhé, podle nabídky – 2 značky

      • Nestálý zákazník – není věrný žádné značce – využívá výhod

  • Postoj

    • Nadšení, kladný postoj, lhostejný postoj, negativní postoj, nepřátelský postoj

  • Příklad – předplatné novin, majitelé telefonní linky – stávající vs noví

KUPNÍ ROLE

  • U mnoha výrobků není těžké určit, kdo nakupuje (např. muž kupující holicí potřeby a žena kupující spodní prádlo)

Základem jsou kupní role:

  1. Iniciátor – osoba, která první navrhne koupit určitý produkt nebo službu

  2. Ovlivňovatel – osoba, jejichž rady a názory ovlivňující rozhodnutí

  3. Rozhodovatel – osoba, která určí, zda koupit, co koupit, jak a kde koupit

  4. Kupující – osoba, která provede vlastní nákup

  5. Uživatel – osoba, která používá koupený výrobek či službu

ROZHODOVACÍ PROCES

  1. Počáteční impuls

  2. Analýza situace (problému)

  3. Varianty řešení – sběr informací

  4. Stanovení kritérií

  5. Výběr variant

  6. Realizace nákupu -> zpětná vazba (,,ponákupní chování“)

Témata, do kterých materiál patří