segmentace trhu
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Positioning = „usazení“ značky (firmy) v myslích spotřebitelů
Možnost garantovat, že klienti budou kupovat produkt určité firmy a žádný jiný
Podstata = zvolit nejatraktivnější segment, na který podnik zaměří své marketingové aktivity
Určení cílů = na kolik segmentů se zaměřit a který segment je pro firmu nejzajímavější zaručí, že podnik bude zdokonalovat ten segment, který přináší největší tržby a zisk
PPO – přání, požadavky, očekávání
Základ úspěšného řízení vztahu se zákazníky
Klíčové pro segmentaci
PPO platí pro odvětví B2C (business to customer), tak i v B2B (business to business)
Každý kupující nebo poptávající subjekt má své PPO -> prodejci musí zákazníka znát a oslovit ho svou propagací na míru
PPO se neustále mění, podléhá trendům a i nejvyšší nabídce
SEGMENTAČNÍ PROMĚNNÉ
Geografická kritéria
Světová oblast, stát, nižší teritoriální oblast, velikost oblasti, velikost města dle obyvatel,...
Demografická kritéria
Věk, pohlaví, velikost rodiny, rodinný stav,...
Socioekonomická kritéria
Příjem rodiny, povolání, vzdělání,...
Etnografická kritéria
Náboženství, rasa, národnost,...
Behaviorální kritéria
Postoje k výrobku, věrnost značce, míra užívání, frekvence nákupu,...
Příležitost
kupující lze rozlišovat podle toho při jakých příležitostech zjišťuje potřebu, kupuje nebo používá výrobek
společnost zjistí, že určitý výrobek kupuje zákazník jen při určitých příležitostech (bonboniéra – narozeniny, svátek) a bude se snažit reklamní kampaní změnit chování zákazníka
Užitek
Segmentace kupujících podle užitků, které očekávají, že jim výrobek přinese – nízká cena, trvanlivost, celková kvalita, symbol
Věrnost
Věrnost značkám, obchodním domům
Kmenový příznivec – výlučná věrnost značce
Slabý příznivec – zákazník je věrný 2-3 značkám
Proměnlivý příznivec – zákazník přichází od jedné značky ke druhé, podle nabídky – 2 značky
Nestálý zákazník – není věrný žádné značce – využívá výhod
Postoj
Nadšení, kladný postoj, lhostejný postoj, negativní postoj, nepřátelský postoj
Příklad – předplatné novin, majitelé telefonní linky – stávající vs noví
KUPNÍ ROLE
U mnoha výrobků není těžké určit, kdo nakupuje (např. muž kupující holicí potřeby a žena kupující spodní prádlo)
Základem jsou kupní role:
Iniciátor – osoba, která první navrhne koupit určitý produkt nebo službu
Ovlivňovatel – osoba, jejichž rady a názory ovlivňující rozhodnutí
Rozhodovatel – osoba, která určí, zda koupit, co koupit, jak a kde koupit
Kupující – osoba, která provede vlastní nákup
Uživatel – osoba, která používá koupený výrobek či službu
ROZHODOVACÍ PROCES
Počáteční impuls
Analýza situace (problému)
Varianty řešení – sběr informací
Stanovení kritérií
Výběr variant
Realizace nákupu -> zpětná vazba (,,ponákupní chování“)