Charakteristika obchodu a jeho instituce
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
stáčení vína…)
a) traťový velkoobchod: typ velkoobchodní činnosti, při které se provádí rozvoz zboží bez
skladování
b) cash & carry:
-historický vývoj: v Evropě vznikají první skaldy v roce 1957 ( v Německu) - v souvislosti
se změnou struktury zákazníků ve prospěch drobných podnikatelů; v ČR
se C&C po roce 1991 - po malé privatizace a to v důsledku atomizace
(rozpad na malé části) trhu a časté platební neschopnosti podnikatelů
typické znaky: 1. výhradně velkoobchodní činnost
2. zákazníci - provozovatelé maloobchodu, společného stravování a služeb
3. široký sortiment zboží
4. samoobslužná forma prodeje
5. platba v hotovosti (cash)
6. odvoz zboží vlastní dopravou (carry)
výhody pro odběratele:
a) C&C nakupuje u výrobců velká množství za nízké ceny
b) velkoobchodní cena neobsahuje jinak vysoké náklady na rozvoz zboží
c) zákazníci nemusí držet vysoké zásoby; zboží lze denně dokupovat
d) zboží si lze prohlédnout
e) při vysoké obrátce zásob je zboží vždy čerstvé
f) C&C průběžně obohacuje sortiment
problémy C&C: poměrně úzká nabídka zboží
: nevhodné skladovací technologie
: nevhodný přístup pro dopravu a nedostatečné parkovací plochy
4. Maloobchod:
podnik nebo činnost zahrnující nákup z výroby nebo z velkoobchodu a prodej (bez úpravy konečnému spotřebiteli)
základní tendence maloobchodu: růst kapacit při zmenšování počtu jednotek
činnosti maloobchodu : vytváří vhodné seskupení zboží
: vytváří pohotovostní zásobu
: stanoví maloobchodní ceny
: poskytuje informace o zboží
5. Obchod ve výrobě:
a) prodej přes odbytový sklad do velkoobchodu
b) přímý prodej konečnému spotřebiteli - velké investiční celky, stroje nebo drobný
specializovaný sortiment
c) firemní prodejny - výpočetní technika
6. Obchod s řemeslnými výrobky:
obsahují vysoký podíl ruční práce
jsou originální a v současné době vzrůstá jejich obliba
prodej se realizuje v úzce specializovaných prodejnách
7. Obchod se zemědělskými výrobky:
buď se prodávají na lokálních trzích a nebo podnikům a družstvům pomocí zprostředkovatelů (výkupní organizace)