Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Charakteristika obchodu a jeho instituce

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (40.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

13. CHARAKTERISTIKA OBCHODU A JEHO INSTITUCE

význam obchodu: obchod lze vymezit jako mezičlánek mezi hospodářskými subjekty (mezi výrobou a spotřebou); z tohoto faktu vychází transakcionální teorie, která je založena na kvantifikaci a transakci nutných k obchodování

Scharův zákon: možnost existence každého mezičlánku (obchodník) je podmíněna množstvím užitečných a prospěšných služeb v oběhu zboží, které zajišťuje

: znamená to, že čím větší je počet subjektů na trhu, tím vyšší je efekt obchodního zprostředkování

Funkce obchodu:

základní funkce: uspokojování potřeb zákazníků a vytvoření příznivých nákupních podmínek

další funkce: 1. přeměna výrobního (dodavatelského) sortimentu na sortiment obchodní a

zajištění jeho rozsahu

2. překonání rozdílů mezi místem výroby a místem spotřeby

3. překonání rozdílů mezi časem výroby a časem spotřeby

4. zajišťování kvality prodávaného zboží (provádí se správným výběrem

dodavatele popř. změnou dodavatele

5. iniciativní ovlivňování výroby, co do sortimentu, času, místa i množství a

ovlivňování poptávky

6. zajišťování racionálních zásobovacích cest => logistika

7. zajišťování platební způsobilosti a včasné úhrady dodavatelům

Charakteristika současného obchodu:

1. obchod je chápán z dvojího hlediska : dynamicky-jako pohyb zboží a peněz

: institucionálně-jako soubor institucí

2. obchod je chápán ze širokého hlediska = na trhu obchoduje každý s každým

3. stírá se rozdíl mezi obchodem se spotřebním zbožím a obchodem s výrobními prostředky; v Evropě se zač4. alo používat č5. lenění na spotřební zboží a zboží pro výrobní spotřebu

6. obchod v užším slova smyslu = podniky specializované na maloobchod, velkoobchod a pohostinství

7. mění se historicky dané pojetí vnitřního a zahranič8. ního obchodu; vznikají retailingové firmy = velké obchodní společ9. nosti

retailing: velkoobchodní činnost včetně mezinárodního obchodu, opřená o vlastní maloobchodní síť; tyto firmy nevyvážejí jen zboží, ale i svou maloobchodní činnost formou know-how (vědět jak)

Obchodní instituce:

1. Velkoobchod: podnik nakupující zboží ve velkém a ve velkém I prodávající maloobchodníkům, pohostinským zařízením a drobným výrobcům a to bez podstatné změny; velkoobchodní č2. innosti : nákup a prodej, rozvoz zboží, skladování zboží, pražení a balení kávy, stáč3. ení vín a olejů, balení ovoce

často je velkoobchodní firma nezávislá na výrobě, protože má vlastní nebo smluvně vázané výrobní provozy

rozlišujeme tři typy velkoobchodníků:

: vyrábějící velkoobchodník: vyrábí část sortimentu (méně než 50%), který prodává

: výrobce - velkoobchodník: prodává převážně výrobky své vlastní produkce (více než

50%)

: velkoobchodník - dohotovitel: nakupované zboží upravuje (např. pražení kávy,

Témata, do kterých materiál patří