Charakteristika obchodu a jeho instituce
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
13. CHARAKTERISTIKA OBCHODU A JEHO INSTITUCE
význam obchodu: obchod lze vymezit jako mezičlánek mezi hospodářskými subjekty (mezi výrobou a spotřebou); z tohoto faktu vychází transakcionální teorie, která je založena na kvantifikaci a transakci nutných k obchodování
Scharův zákon: možnost existence každého mezičlánku (obchodník) je podmíněna množstvím užitečných a prospěšných služeb v oběhu zboží, které zajišťuje
: znamená to, že čím větší je počet subjektů na trhu, tím vyšší je efekt obchodního zprostředkování
Funkce obchodu:
základní funkce: uspokojování potřeb zákazníků a vytvoření příznivých nákupních podmínek
další funkce: 1. přeměna výrobního (dodavatelského) sortimentu na sortiment obchodní a
zajištění jeho rozsahu
2. překonání rozdílů mezi místem výroby a místem spotřeby
3. překonání rozdílů mezi časem výroby a časem spotřeby
4. zajišťování kvality prodávaného zboží (provádí se správným výběrem
dodavatele popř. změnou dodavatele
5. iniciativní ovlivňování výroby, co do sortimentu, času, místa i množství a
ovlivňování poptávky
6. zajišťování racionálních zásobovacích cest => logistika
7. zajišťování platební způsobilosti a včasné úhrady dodavatelům
Charakteristika současného obchodu:
1. obchod je chápán z dvojího hlediska : dynamicky-jako pohyb zboží a peněz
: institucionálně-jako soubor institucí
2. obchod je chápán ze širokého hlediska = na trhu obchoduje každý s každým
3. stírá se rozdíl mezi obchodem se spotřebním zbožím a obchodem s výrobními prostředky; v Evropě se zač4. alo používat č5. lenění na spotřební zboží a zboží pro výrobní spotřebu
6. obchod v užším slova smyslu = podniky specializované na maloobchod, velkoobchod a pohostinství
7. mění se historicky dané pojetí vnitřního a zahranič8. ního obchodu; vznikají retailingové firmy = velké obchodní společ9. nosti
retailing: velkoobchodní činnost včetně mezinárodního obchodu, opřená o vlastní maloobchodní síť; tyto firmy nevyvážejí jen zboží, ale i svou maloobchodní činnost formou know-how (vědět jak)
Obchodní instituce:
1. Velkoobchod: podnik nakupující zboží ve velkém a ve velkém I prodávající maloobchodníkům, pohostinským zařízením a drobným výrobcům a to bez podstatné změny; velkoobchodní č2. innosti : nákup a prodej, rozvoz zboží, skladování zboží, pražení a balení kávy, stáč3. ení vín a olejů, balení ovoce
často je velkoobchodní firma nezávislá na výrobě, protože má vlastní nebo smluvně vázané výrobní provozy
rozlišujeme tři typy velkoobchodníků:
: vyrábějící velkoobchodník: vyrábí část sortimentu (méně než 50%), který prodává
: výrobce - velkoobchodník: prodává převážně výrobky své vlastní produkce (více než
50%)
: velkoobchodník - dohotovitel: nakupované zboží upravuje (např. pražení kávy,