Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Cíle podniku při stanovení ceny

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (26.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Cíle podniku při stanovení ceny

Cena

  • peněžní částka sjednávaná při nákupu a prodeji

  • peněžní vyjádření ceny je nejčastější

  • i v současnosti se používá barter, zejména v zahraničí (za zboží se platí jiným zbožím)

  • důležitou tržní kategorií je tržní cena – aktuální cena na trhu podle vývoje vztahu mezi poptávkou a nabídkou

  • rovnovážná tržní cena – tržní cena při rovnosti poptávky a nabídky

  • vývoj na trhu k ní neustále směřuje

Složky ceny

  • základem ceny jsou náklady

  • pokud firma vyrábí neefektivně a má vysoké náklady, odrazí se to na ceně a tato firma se na trhu neuplatní

  • v rámci cenové konkurence se někdy stanoví cena nižší než náklady

  • podnik prodává se ztrátou, aby přilákal poptávku a vytlačil konkurenci

  • může si to dovolit jmen velká firma s velkou rezervou kapitálu a nemůže to být dlouhodobá strategie

  • obchodní marže ⇒ druhá složka ceny

  • má zajišťovat, aby tržby byly větší než náklady a firma měla zisk

  • při jejím stanovení hraje roli kvalita výrobku, značka, jméno firmy aj.

  • obvykle firma stanoví jednotnou procentní sazbu

Význam ceny

  • cena je jediný prvek marketingového mixu, který vytváří příjmy

  • všechny ostatní nástroje mixu se pouze promítají do nákladů

  • cena je důležitá pro trh, neboť poskytuje informace o vývoji poptávky a nabídky

  • cena je důležitá pro zákazníky (poskytuje informace o značce, kvalitě…)

  • může souviset s určitým životním stylem

  • je důležitá pro podnikatele (může být využita v hospodářské soutěži)

  • s vývojem ekonomiky se mění základní trendy cenové tvorby

  • do období průmyslové revoluce převažovala poptávka nad nabídkou (výrobků bylo poměrně málo a určujícím činitelem při stanovení ceny byl výrobce)

  • průmyslová revoluce, zavádění hromadné výroby, uplatňování vědeckých metod řízením, vědecko-technický rozvoj vedli k převaz nabídky nad poptávkou u většiny výrobků a služeb

  • výrobce musí přihlížet k převaze nabídky nad poptávkou a k silné konkurenci

  • tržní cena je výraz určitého kompromisu mezi protichůdnými zájmy nabídky a poptávky

Cíle podniku při stanovení ceny

  • při volbě politiky a určování metod stanovení ceny, musí podnik vycházet z cílů, jež chce v cenové oblasti dosáhnout

  • zvolení cenového cíle musí být v souladu s celkovou strategií firmy

  • často musí volit mezi krátkodobými zájmy na rychlé dosažení zisku a dlouhodobými zájmy na trvalou prosperitu firmy

Hlavní cenové cíle mohou být

  1. zvyšování zisku (politikou vysokých nebo nízkých cen)

  2. zvyšování objemu prodeje a tržního podílu

  3. návratnost investic

  4. špičková kvalita

  5. ostatní

Témata, do kterých materiál patří