Obchodní sortiment, technologie obchodního provozu a jeho prvky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
21. OBCHODNÍ SORTIMENT, TECHNOLOGIE OBCHODNÍHO PROVOZU A JEHO PRVKY
Hlediska třídění sortimentu:
obchodní sortiment je soubor zboží, které prodává určitá organizační jednotka a většinou to bývá vše, co se vyrobí a jde do sféry oběhu
nejčastější hlediska třídění:
1. podle výrobního materiálu (textilní zboží, nábytek…)
2. podle úč3. elu použití (kuchyňské potřeby = porcelán, sklo, kov…)
4. podle č5. astosti potřeby (denní potřeby, zboží obč6. asné potřeby, dlouhodobé potřeby…)
7. podle koneč8. ného užití (spotřební zboží, výrobní prostředky)
spotřební zboží se dělí na:
a) potraviny: suchý sortiment = zboží, které má delší dobu použití
: zboží s rychlou obrátkou = zboží, které se rychle kazí
b) nepotraviny: měkké = obuv, oblečení…
: tvrdé = nábytek…
druh zboží je vždy chápán jednoznačně a proto je důležité určit komerční druh zboží = je to nejmenší článek sortimentu; je základním prvkem obchodního sortimentu, který se liší od ostatních komerčních druhu množstvím, obalem, cenou, materiálem…
někdy se používá výraz typový druh, který zahrnuje zboží, které je možno zaměnit z hlediska potřeby (pračky, vysoušeče, jogurty…)
charakter komerčního druhu ovlivňuje:
1. rozmísťování zboží ve skladech a maloobchodních jednotkách
2. urč3. ování poč4. tu regálových buněk
5. urč6. ování potřebného množství a druhu obchodního zařízení
7. urč8. ování typu maloobchodní jednotky
9. urč10. ování sortimentní specializace
11. volba formy prodeje
počet druhů zboží se může udávat různým způsobem:
1. matrič2. ní poč3. et druhů: zahrnuje i ty druhy zboží, které již byly obměněny, takže se
ve skladě nebo v prodejně už nevyskytují
4. ažuritní poč5. et: zahrnuje pouze druhy zboží,které jsou v urč6. ité době ve skuteč7. nosti
v příslušné jednotce
Šířka a hloubka sortimentu:
v souvislosti se šířkou a hloubkou sortimentu se setkáváme s pojmem specializace, která představuje omezování šířky výběru ve prospěch hloubky sortimentu
opačný trend despecializace, nebo-li univerzalizace se používá také pro maloobchodní síť a jejími představiteli jsou velké prodejní jednotky se širokým prodejním sortimentem
šířka sortimentu: je to počet druhů zboží, které uspokojují odlišnou potřebu
hloubka sortimentu: jsou to druhy zboží, které uspokojují stejnou potřebu, ale liší se užitnými vlastnostmi případně cenou (např. pračka, myčka…)
Technologie obchodního provozu:
technologie obchodního provozu vyjadřuje způsob jakým je pomocí technických prostředků personálně i organizačně zajištěn proces pohybu zboží ve sféře obchodu
předmětem obchodního provozu je zboží, které může mít podobu obchodního sortimentu, zásoby a technologické skupiny
pohyb zboží je zajišťován obchodními operacemi vykonávanými pracovníky s využitím mechanizačních prostředků a zařízení