Marketingový informační systém
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
14. MARKETINGOVÝ INFORMAČNÍ SYSTÉM
Pojem a struktura MIS:
rozhodování v podniku je v podstatě proces vyhodnocování a srovnávání, při kterém musí mít podnik dostatek informací, aby neprováděl náhodné rozhodování
chce-li podnik potřebné informace získat, musí vytvořit MIS a rozhodnout jakým způsobem potřebné informace získá
informace mohou být získávány z různých zdrojů:
1. interní informace: získávány z přehledů o prodeji, z informací od prodejců
2. interní informace: získávány od konkurence, ze sdělovacích prostředků č3. i průzkumem trhu
Definice MIS:
je to systém všech procedur, vytvořených za účelem shromažďování, analýzy a vyhodnocování informací nezbytných pro kvalitnější plánování, organizování, řízení a kontrolu marketingových aktivit
Marketingový výzkum:
důležitou funkcí marketingového výzkumu je pomoci podnikovému marketingu, předpovědět chování a jednání zákazníků a snížit tak podnikatelské riziko
definice: je to souhrn aktivit, které zkoumají všechny části marketingové praxe včetně trhů, výrobků, distribučních cest, cen a chování zákazníka
firma provádí marketingový výzkum pokud si není jista některým marketingovým rozhodnutím nebo chce-li změnit marketingovou strategii či taktiku
skládá se z:
1. definování problému: jde o specifikaci problému, který má být prostřednictvím výzkumu řešen a urč2. ení příslušných informací, které budou zapotřebí (ušetří č3. as a optimální množství potřebných informací)
4. plán výzkumu: je to sestavení projektu, získání potřebných informací a dalšího postupu: a) předběžný: jedná se o shromažďování základních a obecných
informací, převážně se jedná o informace sekundární
b) segmentační: cílem je určit charakteristiku určitých skupin
obyvatelstva, které mají stejné chování a mohou se stát
cílovou skupinou pro výzkum
5. sběr informací: rozděluje se na:
a) sekundární: informace, které již byly zjištěny a zpracovány pro jiný účel
- výhodou je úspora času, nižší náklady a snadnější dostupnost
- nevýhodou- nemusí být přesné a nemusí odpovídat potřebám
výzkumu zdroje sekundárních informací mohou být
interní či externí
b) primární: informace získané výzkumem přímo v terénu podle specifických
potřeb podniku, což je časově i finančně náročné; zdrojem mohou
být zákazníci, partnerské firmy a konkurence
- základní metody výzkumu:
1. pozorování: výzkumník zaznamenává skuteč2. né chování a jednání zákazníků osobně nebo pomocí přístrojů; nevýhodou je, že neposkytne informace o názoru zákazníků a motivech jejich chování
3. průzkum: nejrozšířenější metoda, která podchytí informace o motivech, názorech a preferencích zákazníků; výzkumník je v přímém kontaktu se zákazníkem a může údaje zjišťovat pohovorem č4. i písemným dotazníkem