Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Formy prodeje

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (40.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

17. FORMY PRODEJE

Volba formy prodeje:

různá organizační a technická řešení v jednotlivých fázích prodeje a jejich odlišná posloupnost vytvořili řadu variant prodeje, které jsou vymezovány nejčastěji s ohledem na účast zákazníka, přístup zákazníka k zásobě a způsob předání zboží zákazníkovi

podle účasti zákazníka rozeznáváme 3 skupiny forem prodeje:

1. prodej, při kterém se zákazník obsluhuje převážně sám (samoobslužní prodej, prodejní automaty)

2. prodej s převážnou obsluhou prodavač3. em (pultový prodej, prodej podle vzorků, stánkový prodej, prodej s volným výběrem)

4. prodej na objednávku (prodej zásilkový)

v procesu rozhodování o formě prodeje je obchodní organizace limitována:

: charakterem sortimentu (cena…)

: technickým řešením prodejní jednotky (velikost, uspořádání…)

: personálním zajištěním prodeje (pracovníci…)

volba formy prodeje je důležitá pro skloubení pohybu zboží, pracovníků a zákazníků na prodejní ploše

Základní formy prodeje:

1. Pultový prodej (prodej s obsluhou):

je nejstarší formou prodeje v maloobchodě, nabídka se uskutečňuje formou prodejního rozhovoru (je to náročné na práci prodavače)

zákazník je oddělen od vystaveného zboží v regále a od zásob, proto je důležité zjištění jeho přání

obchodní firmy mohou podle velikosti a tvaru prodejní jednotky volit různé varianty řešení pultového prodeje: prodavač nabízí veškery sortiment

: prodejna je rozdělena na specializovaná oddělení

: prodavač obsluhuje a inkasuje

: inkaso je vyčleněno

u pultového prodeje je zákazník úplně oddělen od zboží a proto jsou důležité některé provozní požadavky: výkladní skříně a jejich řešení

: poměr plochy pro zákazníka

: umístění alespoň jednodenní zásoby

: dostatečný prostor pro zákazníky

: vstup umístit do středu prodejní místnosti v kombinaci s výkladními

skříněmi

úprava prodejní jednotky:

1. LINEÁRNÍ ÚPRAVA: zařízení prodejny je umístěno poděl stěn (jednořadé, dvouřadé, třířadé, č2. tyřřadé)

3. OSTRUVKOVÁ ÚPRAVA: uspořádání zařízení do geometrického tvaru doprostřed prodejní místnosti; zákazníci mají přístup ze všech stran; prodavač4. i jsou odděleni od zásoby zboží, proto se tato úprava používá u drobného zboží

2. Samoobslužný prodej:

zákazník se obsluhuje sám a proto musí obchodní firma zabezpečit:

: přípravu zboží k rychlému jednoduchému prodeji

: pokud možno nedoplňovat zboží během dne

: umožnit zákazníkovi volný přístup ke zboží

: šíře uliček pro zákazníka

první samoobsluha vznikla roku 1912 v USA; u nás v roce 1955

z prodavačů se stávají informátoři, kteří při menší frekvenci zákazníků mohou vypomáhat v jiných činnostech

2 formy samoobslužného prodeje:

1. UZAVŘENÁ: zákazník nemůže opustit prodejní prostor, aniž by prošel inkasní zónou

Témata, do kterých materiál patří