Formy prodeje
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
17. FORMY PRODEJE
Volba formy prodeje:
různá organizační a technická řešení v jednotlivých fázích prodeje a jejich odlišná posloupnost vytvořili řadu variant prodeje, které jsou vymezovány nejčastěji s ohledem na účast zákazníka, přístup zákazníka k zásobě a způsob předání zboží zákazníkovi
podle účasti zákazníka rozeznáváme 3 skupiny forem prodeje:
1. prodej, při kterém se zákazník obsluhuje převážně sám (samoobslužní prodej, prodejní automaty)
2. prodej s převážnou obsluhou prodavač3. em (pultový prodej, prodej podle vzorků, stánkový prodej, prodej s volným výběrem)
4. prodej na objednávku (prodej zásilkový)
v procesu rozhodování o formě prodeje je obchodní organizace limitována:
: charakterem sortimentu (cena…)
: technickým řešením prodejní jednotky (velikost, uspořádání…)
: personálním zajištěním prodeje (pracovníci…)
volba formy prodeje je důležitá pro skloubení pohybu zboží, pracovníků a zákazníků na prodejní ploše
Základní formy prodeje:
1. Pultový prodej (prodej s obsluhou):
je nejstarší formou prodeje v maloobchodě, nabídka se uskutečňuje formou prodejního rozhovoru (je to náročné na práci prodavače)
zákazník je oddělen od vystaveného zboží v regále a od zásob, proto je důležité zjištění jeho přání
obchodní firmy mohou podle velikosti a tvaru prodejní jednotky volit různé varianty řešení pultového prodeje: prodavač nabízí veškery sortiment
: prodejna je rozdělena na specializovaná oddělení
: prodavač obsluhuje a inkasuje
: inkaso je vyčleněno
u pultového prodeje je zákazník úplně oddělen od zboží a proto jsou důležité některé provozní požadavky: výkladní skříně a jejich řešení
: poměr plochy pro zákazníka
: umístění alespoň jednodenní zásoby
: dostatečný prostor pro zákazníky
: vstup umístit do středu prodejní místnosti v kombinaci s výkladními
skříněmi
úprava prodejní jednotky:
1. LINEÁRNÍ ÚPRAVA: zařízení prodejny je umístěno poděl stěn (jednořadé, dvouřadé, třířadé, č2. tyřřadé)
3. OSTRUVKOVÁ ÚPRAVA: uspořádání zařízení do geometrického tvaru doprostřed prodejní místnosti; zákazníci mají přístup ze všech stran; prodavač4. i jsou odděleni od zásoby zboží, proto se tato úprava používá u drobného zboží
2. Samoobslužný prodej:
zákazník se obsluhuje sám a proto musí obchodní firma zabezpečit:
: přípravu zboží k rychlému jednoduchému prodeji
: pokud možno nedoplňovat zboží během dne
: umožnit zákazníkovi volný přístup ke zboží
: šíře uliček pro zákazníka
první samoobsluha vznikla roku 1912 v USA; u nás v roce 1955
z prodavačů se stávají informátoři, kteří při menší frekvenci zákazníků mohou vypomáhat v jiných činnostech
2 formy samoobslužného prodeje:
1. UZAVŘENÁ: zákazník nemůže opustit prodejní prostor, aniž by prošel inkasní zónou