Formy prodeje
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
2. OTEVŘENÁ: zákazník má volný pohyb po prodejní ploše a pokud si nevybere zboží, může ji libovolně opustit
technologie prodeje v samoobsluze je založena na:
: materiálně technickém zajištění prodeje (jak je prodejna velká…)
: centralizaci zásob v prodejní místnosti
: optické nabídce
: sladění cest zboží, zákazníků a prodavačů v čase a prostoru
: centrálním inkasu
: ochraně zboží před odcizením
3. Prodej s volným výběrem:
je založen na optické nabídce, samostatném výběru a rozhodování zákazníka
zákazník má volný přistup k zásobám
důležité je vystavené zboží, aby zákazníci získali přehled o zboží
2 základní formy prodeje:
1. zákazník si zboží volně vybere; prodavač2. zboží vyjme z výstavního zařízení popř. dá zákazníkovi vyzkoušet; vypíše paragon; zboží odnese k pokladně a po zaplacení zboží zabalí a vydá zákazníkovi
3. vystavené zboží slouží pouze jako vzorek; pokud se pro něj zákazník rozhodne, je stejné zboží odebráno ze zásob prodejny a podle přání vyzkoušeno, předvedeno a na základě potvrzení o zaplacení vydáno
4. Prodej podle vzorků
využívá se při prodeji objemného a těžkého zboží, kdy si zákazník vybere zboží a stejný druh je mu dodán ze zásoby prodejny nebo z velkoobchodu skladu přímo do bytu
prodejna většinou nemá zásoby zboží
zboží bývá z velkoobchodu přezkoušeno a podle potřeby může být v bytě zákazníka i instalováno
Doplňkové formy prodeje:
1. Pojízdné prodejny
jsou to prodejní jednotky umístěné na automobilovém podvozku a tvoří samostatný dopravní prostředek
pro zásoby dojíždí k dodavateli nebo do speciálně zařízeného zásobovacího centra
používá se k pravidelnému zásobování míst, kde není možno z ekonomického hlediska zřídit prodejnu nebo z důvodů krátkodobého přesunu spotřebitelské poptávky nebo jako doplněk stálých prodejních jednotek
řídí se zájezdovým plánem a mají formu prodeje s obsluhou nebo samoobsluhou
2. Prodejní automaty
tato forma prodeje se omezuje na běžné zboží; jednoduché, malých rozměrů nebo tekutě a z širšího hlediska sem můžeme zařadit i hrací výherní automaty a bankovní automaty
výhody: možnost uspokojit poptávku v době, kdy jsou prodejný uzavřeny nebo v místech, kde se soustřeďuje více lidí
nevýhody: omezený sortiment, malá prodejní kapacita, náročnost na doplňování a údržbu a problémy s atraktivním umístěním
3. Stánkový prodej
stánek není trvale zastřešen, nemá pomocné prostory na rozdíl od kiosku, který bývá ještě zapojen na elektrické topení popř. i na vodu
mohou mít pevné stanoviště, reagují na krátkodobou poptávku a sezónnost zboží a mohou být umístěny blízko spotřebitele
nevýhoda:nedostatečný prostor a jednoduché vybavení
4. Zásilkový prodej
může být zprostředkován pomocí zásilkové firmy (katalog, inzerát, shopping…)