Dispoziční řešení provozní jednotky, space management
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
25. DISPOZIČNÍ ŘEŠENÍ PROVOZNÍ JEDNOTKY, SPACE MANAGEMENT
Dispoziční řešení prodejní místnosti:
a) GRID LAYOUT:
charakteristický pro uzavření samoobsluhy, kde je výstavní zařízení uspořádáno rovnoběžně s bočními stranami prodejní jednotky
uspořádání vede zákazníka určitým směrem, což může podnikatel využit pro prezentaci zboží
výhodou je maximální využití plochy
b) FREE - FLOW LAYOUT:
model volného pohybu zákazníka, který se orientuje podle vlastní vůle, může přehlédnout celou nabídku prodejní místnosti a není veden uspořádáním zařízení prodejních místností
využití prodejní plochy je nižší
používá se u nepotravin (především oděvy)
c) STANDARTNÍ LAYOUT:
označení pro klasický pultový prodej, který neumožňuje zákazníkovi přístup k zásobě zboží ani volbu pohybu ve vztahu k nabídce zboží
d) BUTIQUE LAYOUT:
má uspořádání jednotlivých sortimentních skupin do samostatných, více či méně uzavřených úseků, které mohou mít kromě sortimentního zaměření i odlišnou cílovou skupinu, barevné řešení, formu prodeje…
Space management:
podílí se na tvorbě nákupní atmosféry a imagi provozní jednotky
představuje souhrn řídících tzn. plánovacích, rozhodovacích a kontrolních aktivit zaměřených především na řešení prodejního prostoru maloobchodní jednotky
tato funkce se může vymezit pomocí několika základních fází:
1. vymezení funkč2. ních zón prodejní místnosti
3. uspořádání těchto zón v prodejní místnosti
4. rozmístění jednotlivých sortimentních skupin
5. kapacitní zajištění prodejní plochou
6. koneč7. né rozmístění obchodního zařízení prodejní místnosti
úkolem space-managementu je vytvořit optimální podmínky pro pohyb zboží v prodejních prostorech a optimální nákupní atmosféru pro zákazníka
struktura funkčních zón v prodejní místnosti je závislá na formě prodeje sortimentu zboží a dispozici celé prodejny
uspořádání funkčních zón je závislé na charakteru zvoleného layoutu; v případě samoobsluhy může jít o tyto zóny:
1. zóna pro vstup zákazníků
2. zóna mimo prostor uzavřený pokladní zónou
3. zóna pokladní
4. zóna před pokladními boxy
5. zóna pro vystavení zboží
6. zóna obslužných úseků
na hodnocení prodejních zón má vliv i chování zákazníků; z tohoto hlediska můžeme jednotlivé zóny rozdělit na:
: silně frekventované: leží při hlavním směru pohybu zákazníka většinou vpravo
: slabě frekventované: plochy vlevo od proudu zákazníků; vstupní zóna, středová
komunikace a vyšší a nižší podlaží
zásady při umístění zboží v rámci prodejní místnosti:
sortimentní skupiny mají na sebe vzájemně navazovat v souladu s nákupními a spotřebními zvyklostmi
prostorové uspořádání zařízení, ale i zboží má vést zákazníka levotočivým směrem
prodejní jednotku musí pomoci překonat zákazníkům nesoustředěnost po vstupu do prodejní místnosti