CO JE TO MANAGEMENT
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
MATURITNÍ OTÁZKA Č. 25
CO JE TO MANAGEMENT, ÚLOHA A FUNKCE MANAŽERŮ A MANAGEMENTU (PLÁNOVÁNÍ, ORGANIZOVÁNÍ, PERSONALISTIKA, VEDENÍ, KONTROLOVÁNÍ)
Management
- je to proces systematického vykonávání manažerských funkcí a efektivního využívání zdrojů podniku ke
stanovování a následnému plnění úkolů
- management podniku rozumíme skupinu lidí ho řídící, patří sem soubor poznatků většinou z praxe, které jsou
zpracovány jako návod na určité jednání
- čerpá z ekonomie, matematiky, sociologie, psychologie, společenských věd
- asi 80% však tvoří vlastní subjektivní umění manažera
- obsahuje funkce:
plánování
organizování
personalistika
vedení
kontrolování
rozhodování
- manažer je rozhodující činitel v řízení a postavení firmy, závisí na něm hospodářská politika dané firmy
- řídí činnost, přebírá zodpovědnost za výsledky práce jiných lidí, musí mít speciální vlastnosti
- jsou 3 stupně manažerů - nejnižší – mistři, dílovedoucí..
- střední – ředitelé závodů..
- nejvyšší – top manažeři – generální ředitelé, premiéři, generálové
Plánování
- činnost která řeší cíle, jichž chce podnik dosáhnout, dále způsoby, jimiž jich dosáhnout (strategie)
- tato činnost má řídící úlohu, začíná prognózou na vědecké bázi
- největší význam mají plány krátkodobé, těm se říká plánování operativní (na týdny, měsíce dopředu)
- pro plánování je potřeba dostatek informací
- zdroje - externí (odběratelé, konkurence..)
- interní (výsledky prodeje, náklady..)
Organizování
- uspořádávání zdrojů, a to především lidí, kteří budou uskutečňovat plány firmy, nepřetržitý proces tvořen dělbou
práce
- dělba práce znamená rozdělení činnosti a práce tak, aby byly splněny cíle organizace
- organizování - centrální – autorita je na vrcholu, ve vrcholovém vedení
- decentralizované – moc je delegována i na nižší složky
Koordinace
- uvedení pracovních složek v soulad, spontánní spolupráce vytvářející harmonický celek
a) skupinová – případ minimálního kontaktu mezi pracovníky, výsledky těchto skupin jsou poté hodnoceny v rámci
organizace (příklad: restaurace McDonalďs vlastní vždy soukromí majitelé, ale platí společně na
reklamu, pracují na dobrém jménu podniku..)
b) postupná – příkladem je výrobní linka, výstup jedné činnosti je vstupem jiné, bez ukončení jedné není možné té
druhé (příklad: mlékárny a jiné potravní výrobny)
c) vzájemná – jednotlivé aktivity v podniku se navzájem využívají a vstupují si svými produkty do práce,
spolupracují na řešení krizových momentů, kompetence jsou přesně určeny směrnicemi (třeba
vydavatelství)
d) týmová – nejužší forma koordinace, týmy musejí k danému cíli dojít společně, aktivitu konkrétních oddělení nelze