CO JE TO MANAGEMENT
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
stanovit (výzkum vesmíru, nemocí..)
Vedení
- určitý druh jednání vedoucího se zaměstnanci – výběr různých stimulů
a) autokratický manažer – autoritativní management
- preferuje používání moci bez konzultace s ostatními, je sám zodpovědný, tento styl efektivní v případě, že má
vedoucí moc k prosazení svých rychlých rozhodnutí
b) demokratický manažer – kooperativní management
- možnost volného vyjádření s konečným slovem pracovníků, účinné když jsou spolupracovníci profesionálové,
nedostatkem se stává možnost ztráty kontroly nad podřízenými
c) liberální manažer – pasivní management
- manažer je jen konzultant, vytváří podmínky pro pracovníky, výhodné v případě velké sebekázně pracovníků,
vedení se může stát snadno anarchií a zmatkem
- vůdčí role - učitel – informuje, v záběru užších vztahů
- sponzor – využívá maximálně schopnosti podřízených
- kouč – stanovuje cíle podle možností skupin
- šéf – řeší rázně i nepříjemné situace
Kontrolování
- proces zjišťování toho, že cíle jsou skutečně naplňovány, že se opravují odchylky, porovnává se stav tak zvanou
zpětnou vazbou, zda –li plány se rovnají realitě
a) získávání a výběr informací
b) ověření správnosti informací
c) kritické zhodnocení kontrolovaných jevů
d) návrh na opatření
e) zpětná vazba – kontrola zda se navrhovaná opatření realizují
Personalistika
- personalistika ukazuje, jak je kdo schopný pracovník
- u malých organizací se nepoužívá = zbytečné
- u velkých org. je to výhodné
- informace jsou pouze pro nadřízené, neměly byl se dostat k podřízeným
- personální inventura:
- udělá se analýza a poté skutečný stav
- zjistí se, koho firma potřebuje a koho má
- do jednotlivých fce se dosadí potřební pracovníci
- hodnocení bývá mnohdy neobjektivní = dobří pracovníci dostávají horší hodnocení, aby nepostupovali a nadřízení
si je mohli nechat u sebe. Horší pracovníci dostávají hodnocení lepší, aby se jich zbavili
- získávání pracovníků do firmy:
- v okruhu známých, z branže
- lidé z podniku, kteří mohou být povýšeni (výhoda, jelikož známe schopnosti a vzdělání pracovníka)
- příjímání prostřednictvím inzerátu =
1) celostátní tisk = široký dopad, mnoho lidí, kteří si to přečtou
2) regionální tisk = výběr užší
3) časopisy z oboru = přečtou si to lidé z oboru, (knižní časopisy)
- je nutné uvést požadované vzdělání, praxi, životopis
- pouze písemný kontakt
- další síto = min. 50% lidí nebude splňovat dané požadavky
- ty které si vybereme = ústní pohovor ( zde zjistíme, zda je komunikativní, zda zapadne do kolektivu)
- na závěr písemné testy = mohou zde být např. modelové situace
a) testy inteligence = logické myšlení a uvažování
b) testy dovedností = zájmy
c) test vhodného povolání = zda se člověk na dané povolání hodí