Nákup v logistickém pojetí
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
8. NÁKUP V LOGISTICKÉM POJETÍ
NÁKUP MALOOBCHODU:
a) stacionární: diskontně orientované: supermarkety
: hypermarkety
: superrety
: diskontní
: odborné velkoprodejny
: obchodní domy: univerzální
: specializované
: specializované prodejny
: stánkové prodejny
: automaty
b) ambulantní: pojízdné prodejny
: stánkový prodej
c) objednávkové: zásilkový prodej
: teletext, internet
- nákupem udržuje MO nutné zásoby zboží v požadovaném sortimentu tak, aby byla uspokojována poptávka a nedocházelo k hromadění nadbytečných zásob
- pracovníci prodejny vychází z informací o zboží u dodavatelů, o stavu zásob v prodejně a ze spotřebitelské poptávky
- základní požadavky MO při nákupu: kvalita
: cena zboží
: z logistického hlediska malý počet dodavatelů
: rychlá odezva na poptávku
: potřebná úprava zboží
- možnosti nákupu maloobchodníka:
1. návštěva obchodního zástupce: nejzákladnější způsob objednání zboží; výhodou je úč2. inná a aktuální nabídka, možnost řešení reklamací, vytváří se stálé dodavatelsko-odběratelské vztahy
3. telefonická objednávka: používá se u speciálních VO při mimořádných akcích; většinou se tento způsob používá u rychle se kazícího zboží
4. písemná objednávka: nejstarší a nejrozšířenější způsob; používají se předtištěné formuláře - REGLETY
5. objednávka pomocí výpoč6. etní techniky: využívá se označ7. ení zboží č8. árovým kódem
a) vybavení prodejen terminálovými pokladnami, které jsou uzpůsobené pro dálkový přenos dat - přes pokladnu se odečb) ítá zboží ze zásob a signalizuje podklady pro novou objednávku
c) vedoucí prodejny má čd) tecí zařízení spojené s malým poče) ítačf) em, přejíždí malý štítek, tzn. Objednávku malého přepravního balení
9. objednávka podle standartu:
a) vedoucí vyplňuje skutečb) ný stav zásob do předtištěného formuláře a VO mu doplňuje stav zásob na předem dohodnutou výši
c) pravidelná standartní dodávka u nejfrekventovanějších druhů zboží
10. objednávka ve vzorkovně: většinou u nepotravinářského zboží; mohou být stálé vzorkovny nebo sezónní nebo mohou být i formou prodejních akcí
11. nákup v samoobslužném VO
12. nákup u regálového VO
Cena a organizace nákupu:
- spotřebitelská cena MO bývá převážně v pravomoci MO; u značkového zboží bývá cena doporučována výrobcem
- pro organizaci nákupu platí tyto obecné zásady:
1. kdo nakupuje musí urč2. it i za prodej
3. při nákupu se musí řešit i logistické podmínky s co nejnižšími náklady
4. využívat výpoč5. etní techniku
6. nejvýhodnější nákup je pro maloobchodníky u velkých VO firem, pro velkoobchodníky u nákupních cen
aktivní cenová politika: obchodník se snaží o co nejlepší rentabilitu vloženého kapitálu a o
maximalizace zisku
: cenu většinou vytváří kalkulací s ohledem na sortiment