Nákup v logistickém pojetí
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
pasivní cenová politika: může být vytvářena jednoduchou kalkulací, doporučená cena
výrobcem, vázaná cena (např. u novin a časopisů…)
NÁKUP VELKOOBCHODU:
- v současné době se hledají levné zdroje nákupu a zajišťuje se rychlá reakce na potřebu nákupu
- důležitý je : požadavek na snížení zásob
: požadavek spolehlivosti a pravidelnosti dodávek
: zajištění vhodných dodacích logistických podmínek
- při nákupu spotřebního zboží se používá tento postup:
: výběr sortimentu
: specifikace potřeby zboží
: vyhledávání vhodných nákupních pramenů
: formulace poptávky
: nabídka výrobce
: zpracování objednávky
: kontrola dodávky
- hlavním úkolem zásobování je orientace na trh spojená s uzavíráním smluv a úkoly spojené s toky materiálů a zboží
- úsek nákupu zajišťuje:
1. výběr dodavatelů podle provedeného průzkumu trhu
2. jednání s dodavateli, sestavování a uzavírání smluv
3. úkoly správního charakteru tzv.: vyřizování objednávek
: určování odvolávek
- v rámci evropských zvyklostí může VO fungovat jako samostatný VO podnik nebo jako ústřední sklady filiálkových podniků a spotřebních družstev, které většinou obsluhují své vlastní prodejny
- tyto sklady jsou buď vnitropodnikovou organizační jednotkou nebo samostatným právním subjektem, který pracuje na vlastní účet, ale je ovládán akcionáři, kterým filiálkové obchody patří
- nákup na VO stupni může být prováděn u regionálních dodavatelů nebo u nákupních centrál
- organizace nákupní činnosti zahrnuje členění podle sortimentů do obchodních útvarů
- nákupčí (sortimentář) zodpovídá za celý oběh zboží tzn. nákup, prodej, zásobu
- má značnou samostatnost; bývá zainteresován na hospodářských výsledcích činnosti svého sortimentu a může využívat i prostředky při likvidaci zbylých zásob
Logistické požadavky na nákup VO:
1. urč2. ení kvality zboží: je to zajištění realizace dohodnuté kvality, která může být kontrolována podle referenč3. ních vzorků, technického popisu nebo podle normy výrobce
4. dodací lhůta:
a) bezprostřední dodávka: dodání zboží do určb) ité lhůty po obdržení objednávky
c) termínovaná dodávka: určd) uje období dodání
e) fixní dodávka: stanoví den, případně i hodinu
f) dodávky na odvolání: používají se u nákupních centrál, kdy nakupující dohodne, že objednávka v určg) itém rozsahu a čh) asovém rozmezí bude odvolána přímo nakupujícím nebo jeho partnery
5. místo plnění: je to místo, kde vlastnictví i nebezpeč6. í přepravy přechází na odběratele; převážně se využívá místo plnění u odběratele
7. provozně logistické podmínky: způsob označ8. ení přepravních obalu a spotřebního zboží
: velikost balení
: použití přepravních prostředků
: způsob zpětného vracení obalů
: zajištění původních dokladů