Vstup maloobchodních firem na zahraniční trh
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
18. VSTUP MALOOBCHODNÍCH FIREM NA ZAHRANIČNÍ TRH
Internacionalizace obchodu:
původně se nepřekládala možnost vyvážet maloobchodní činnost
současný vývoj však ukazuje, že maloobchodníci vnášejí do svých obchodu mezinárodní dimenzi
a) Západní Evropa: snahy o mezinárodní obchodování jsou zřetelné zejména v rámci EU;
mezinárodním maloobchodem se zabývá přibližně 35 velkých
společností, z nichž nejsilnější jsou významnými investory i mimo rámec
EU
b) Japonsko: hlavní skupina japonských obchodních domů obchoduje v Singapouru a
Honkongu; někteří maloobchodníci i v Austrálii
: v 80. letech zakoupili Japonci řadu obchodních domů v USA
c) USA: směřují svou aktivitu jak do Evropy, Japonska, tak na dálný východ
Rozsah mezinárodních aktivit:
rozvoj zahraničního MO probíhá různou formou
1. rozšiřování vnitřních trhů: díky legislativním zprávám především v rámci EU se zahranič2. ně obchodní č3. innost realizuje rozšiřováním na sousední trhy; tento způsob je úspěšný zejména v zemích, které hranič4. í s více státy
5. prodej ze zahranič6. ních úč7. astí: zahranič8. ní obchodník se kapitálově podílí na rozvoji místních MO společ9. ností
počet mezinárodních retailerů je dosud omezen, ale trend k mezinárodnímu obchodování se zrychluje
Úrovně mezinárodní expanze maloobchodu:
pronikání maloobchodu na mezinárodní trhy probíhá na 3 úrovních:
1. etapa NEOCHOTY: obchodníci jsou donuceni k zahranič2. ní aktivitě nedostatkem domácích příležitostí
3. etapa OPATRNOSTI: obchodníci ve snaze snížit riziko, obchodují většinou na sousedních trzích blízkých domácímu prostředí; většina velkých evropských retailerů se momentálně nachází na této úrovni
4. etapa CTIŽÁDOSTI: toto obchodí nastává po nashromáždění zkušeností z blízkých trhu a obchodníci zač5. ínají projevovat více iniciativy při hledání nových možností růstu
základem pro rozvoj mezinárodního maloobchodu je promyšlená kvalifikovaná a agresivní filozofie
Příčiny neúspěchu některých mezinárodních retailerů:
1. nedostateč2. ná znalost místního prostředí
3. různost úč4. etních předpisů a systémů v jednotlivých zemích
5. nedostateč6. ná legislativní úprava
Evropský „jednotný“ trh:
evropská unie funguje od roku 1956, kdy vznikla jako zóna volného obchodu mezi 6 současnými členskými státy
právním základem EU je tzv. římská smlouva, která uvádí do souladu vnitřní obchodní zákony členských států
Konečné cíle EU:
1. zrušení hranič2. ních kontrol zboží
3. zrušení hranič4. ních kontrol cestujících
5. společ6. ná bezpeč7. nostní opatření
8. žádné dovozní daně na zboží zakoupené v jiném č9. lenském státě pro osobní spotřebu
10. každý má právo žít v jiném č11. lenském státě
12. uznání odborné kvalifikace v ostatních č13. lenských státech