Členění výrobku
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Členění výrobku
Výrobek
jakýkoli hmotný statek, služba, myšlenka, uplatnění nějakého práva
pokud jsou určeny ke směně na trhu a uspokojují nějaké lidské potřeby
marketing chápe výrobek v širším smyslu než běžná praxe
za výrobek se považuje vše, co může být na trhu směňováno a nabízeno jako objekt zájmu o uspokojení určité potřeby
Členění výrobku
podle vztahu výrobku ke spotřebě
ke konečné spotřebě (spotřební zboží)
výrobek určený pro další výrobu (kapitálové statky)
podle spotřeby se výrobky mohou členit na výrobky
jednorázové spotřeby
dlouhodobého užití
Spotřební zboží
lze rozdělit do tří skupin
Běžné zboží
Zvláštní zboží
Speciální zboží
někdy je rozdělení jednoznačné, vyplývá z charakteru
někdy záleží individuálně na vztahu spotřebitele, jeho potřebách, nákupním chování
Běžné zboží
dá se dále rozdělit:
Zboží každodenní spotřeby
Impulzivní zboží
Mimořádné zboží
Zvláštní zboží
výrobek většinou dlouhodobého užití s vyššími cenami, časově náročnější na rozhodování o nákupu
zákazníci i opatřují hodně informací, pozorně srovnávají kvalitu, značku…
Speciální zboží
zboží se zvláštním postavením na trh
kupující je ochoten vynaložit úsilí (luxusní automobily, speciální elektronika…)
kapitálové statky (produkty, které kupují jiné podniky k další výrobě)
kapitál jsou investované hodnoty, které přinášejí další hodnoty (hodnoty, které investováním zvýší hodnoty)
v podobě peněz, cenných papírů nebo kapitálových statků
cenou kapitálu a zároveň výnosem s použití tohoto výrobního činitele je úrok, případně zisk
materiál a polotovary
investiční majetek (zařízení, stroje, výrobní linky)
Značka výrobku
odlišuje výrobek od ostatních výrobků
může být vyjádřena slovem, číslem, tvarem, nebo kombinací některého z těchto způsobů
registrovaná značka je chráněna a zneužití se posuzuje jako nekalá soutěž
použití značky znamená určitý závazek firmy nabízet kvalitní zboží a pokud vyšší kvalitu vnímá také výrobce, může firma použít politiku vysokých cen
Obal výrobku
chrání výrobek, usnadňuje manipulaci (sklad, přeprava), umožňuje podávat informace o výrobku, dá se využít při propagaci výrobku (může upoutat pozornost)