Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Strategie stanovení ceny (a cenová politika)

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (28 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Strategie stanovení ceny (a cenová politika)

  • cenová strategie závisí na podmínkových cílech, na charakteru produktů, na fázi životního cyklu

  • u nových výrobků se nejčastěji volí buď strategie pronikání, nebo strategie skimming

  • strategie pronikání se používá u nových výrobků, které jsou obdobné nebo totožné s výrobky, které už na trhu existují, počáteční cena je nízká, často nepokryje ani vlastní náklady výroby a distribuce

  • firma se snaží získat co největší tržní podíl a teprve potom cenu zvyšuje

  • strategie skimming (z anglického výrazu „slíznout smetanu“) používá se u nových výrobků, jejichž postavení je na trhu jedinečné, počáteční cena je vysoká, firma se snaží využít ojedinělosti výrobků, prestiže, image

  • po vstupu konkurence na trh se cena snižuje

Stanovení cen ve výrobních skupinách

  • většina firem vyrábí a prodává více druhů výrobků

  • u některých firem sortiment vytváří určité výrobní řady, např. u automobilů, elektroniky

  • v takových případech se při stanovení ceny musí přihlížet k ostatním cenám skupiny

  • ceny musí vyjadřovat rozdíly v nákladech i vnímání výrobku zákazníky

  • změna ceny jednoho výrobku může ovlivnit poptávku i u ostatních výrobků v řadě

  • výzkumy trhu ukazují, že zákazníci nejvíce vnímají cenu nejlevnějšího výrobku ve skupině

  • tu si nejlépe zapamatují a použijí ke srovnání s cenami konkurence

  • využívá se to také k vystavení levnějšího výrobku vedle luxusních a drahých

Psychologické přístupy ke stanovení ceny

  • vedle ekonomických pravidel a poznatků se používá také psychologie

  • i v cenové oblasti se dá využívat nástroje prodeje

  • například ceny končící na 9

Změna ceny

  • ceny výrobku není stálá, vyvíjí se podle vztahu mezi poptávkou a nabídkou, podle životního cyklu výrobku, podle četnosti a významu konkurence

  • důležité je, aby změny cen byly koncepční, aby zachovávali jeden trend

  • už při úvodním stanovení ceny by se mělo přihlížet k možnostem změny cen

  • ve vztahu k distributorům i konečným spotřebitelům se může využívat mnoho možností cenových slev

Cenová politika

  • stanovení pravidel chování v dotyčné oblasti

  • stanovení pravidel cen – cenová politika

  • podniky mohou volit mezi dvěma základními variantami – politika nízkých a politika vysokých cen

  • rozhodování závisí na cílech podniku a celkové podnikové strategii

  • politika vysokých cen se snaží zvyšovat zisk prostřednictvím vyšších cen, předpokládá vysokou kvalitu, firma se orientuje na náročné spotřebitele, může využívat svého jména (image)

  • politika nízkých cen je orientovaná na masový prodej relativně levnějšího zboží, chce zvyšovat zisk prostřednictvím růstu objemu prodeje, orientuje se na měrně náročného a chudšího spotřebitele (dávají přednost nízké ceně před kvalitou)

Politika vyrovnávacích cen

Témata, do kterých materiál patří