Životní cyklus výrobku
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Životní cyklus výrobku
výrobky na trhu mají různou životnost a mění se objem prodeje
životní cyklus výrobku sleduje vývoj prodeje v čase
dá se rozdělit do 4 až 5 etap
Uvedení nového výrobku na trh
Fáze růstu
Zralost - fáze dospělosti
- fáze nasycenosti
Úpadek, útlum
Délka cyklu, časové rozložení i průběh cyklu se výrazně liší u jednotlivých oborů i výrobků.
Některé výrobky vydrží na trhu velmi dlouho, jiné naopak velmi krátce.
Délku i průběh cyklu ovlivňuje především charakter produktů, ale také příznivé vystižení příslušné potřeby.
Uvedení nového výrobku na trh
zaváděcí cena bývá obvykle nízká
na druhé straně jsou v této etapě nejvyšší náklady
zisk velmi malý
reklama plní především informativní funkci
kupující, kteří nejčastěji nakupují takovéto výrobce se označují jako inovátoři
nebývá jich mnoho (2 – 3 %)
jsou to lidé, kteří hledají změnu, mají rádi riziko
Fáze růstu
jestliže byl výrobek na trhu příznivě přijat, začne růst objemu prodeje
je možno zvýšit tržní cenu
náklady mírně klesají
zisk prudce roste
reklama plní především funkce přesvědčovací a připomínací
typičtí kupující v této fázi tvoří tzv. počáteční osvojitelé
jsou to lidé se zájmem o novinky, avšak opatrnější, snaží se vyhýbat zbytečnému riziku
Zralost
objem prodeje dosahuje vrcholu
trh bývá nasycen a objem prodeje začne klesat
tato fáze je obvykle nejdelší
i typičtí kupující se dají zařadit do dvou skupin
počáteční většina (obezřetní kupující, vylučující veškeré riziko, novinky přijímají poměrně brzo)
pozdní většina (velmi opatrní a konzervativní kupující)
v této fázi obvykle prudce roste konkurence
cena klesá
Úpadek
trh je už přesycen
zákazníci už nemají zájem
firmy se snaží rychle výrobek doprodat za velmi nízké ceny
typičtí kupující se zabývají opozdilci
jsou to buď velmi konzervativní lidé, nebo lidé s nízkými příjmy, pro které je motivem nákupu cena
firma nejpozději v této fázi musí přijít na trh s novým inovovaným výrobkem
práce na inovacích musí začít nejpozději ve fázi zralosti