Styl v přístupu k řízení - Vedoucí pracovník
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Pavel Marek
V1A
Styl v přístupu k řízení
Zadání: Vyberte si jednoho, Vám známého vedoucího pracovníka (nebo jiného člověka ve vedoucím postavení) a popište jeho styl v přístupu k řízení svých formálně nebo neformálně podřízených. Na konkrétních příkladech popište, jak si počíná a vystupuje při:
komunikaci
předávání informací
umožňování spolurozhodování podřízených
týmové práci
delegování pravomocí a úkolů
vytváření prostoru pro kritiku
zavádění nových poznatků a metod práce
Vybral jsem si známého vlastnícího počítačovou firmu kde ale zaměstnává vysoce kvalifikované zaměstnance. Při svém řízení používá převážně liberální styl řízení, jde o minimálně centralizovaný styl řízení, který je “nedirektivní”. Vůdce uplatňující liberální styl řízení jen velmi málo zasahuje do činnosti skupiny a její členové jsou na takovémto vůdci velmi málo závislí. Vedoucí pracovník zde působí spíše jen jako jakýsi odborný rádce a své názory poskytuje svým podřízeným jen je-li na ně přímo dotázán. V takto vedené skupině pracovníků nebývají stanoveny normy a předpisy chování, ale každý ví, kde je jeho místo a co má dělat. Svoboda pracovníků vyplývající z takto pojatého stylu řízení však nebývá členy pracovní skupiny zneužívána. Ovšem nepoužívá čistě tento styl ale zvláště je – li to potřeba přechází k autokratickému stylu řízení který je vhodný za určitých situacích, kterými mohou být například:
je-li objektivně nutná jasná organizace a musí se striktně plnit dané rozkazy
je-li v řídící práci nutno položit důraz na kontrolu, například při plnění bezpečnostních předpisů
nevyžaduje-li plnění pracovních úkolu zvláštní aktivitu pracovníků
je-li nutná přísná pracovní kázeň
je-li potřeba podat jednorázově vysoký výkon (neočekávaná situace v podniku)
Účinnost tohoto stylu řízení závisí na osobnosti a schopnostech vedoucího pracovníka. Typický autokratický vůdce vždy dosáhne cíle, který si stanoví. Výsledek práce pod autokratickým vůdcem je kvalitní, spojí-li se kvalita jeho osobnosti s jeho schopnostmi a schopnostmi jeho podřízených.
Při komunikaci je základem navázání kontaktu. Proto tento vedoucí pracovník se snaží dodržovat určitá pravidla. Především se zajímá o druhé, při kontaktu se usmívá, pamatujte si, že každému zní jeho jméno příjemně a je pro něho tím nejdůležitějším. Snaží se naslouchat a povzbuzuje druhé aby mluvili o sobě. Snaží se mluvit o tom co zajímá druhé a dává druhému najevo že si uvědomuje jeho osobní důležitost a dělá to upřímně
Pro předávání informací svolává projektové porady, jsou svolávány kvůli komunikaci a rozhodování, jejich účelem je předávání informací od vedení k pracovníkům, včetně zpětné vazby