NA ZÁPADNÍ FRONTĚ KLID - koncept maturitního okruhu
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
KONCEPT MATURITNÍHO OKRUHU K ÚSTNÍ MATURITNÍ ZKOUŠCE Z ČESKÉHO JAZYKA A LITERATURY
Stránka 1 z 3 / Na západní frontě klid
Co potřebuji ke studiu/přípravě:
studijní příručky z jednotlivých ročníků (Český jazyk a komunikace, Literatura, Kapitoly z literární teorie), poznámky z výuky (sešit),
vypracovanou interpretaci, popř. internet
Jakou má zkouška koncepci:
na „potítko“ k přípravě (20 minut) dostanete pracovní list s výňatkem z vybraného díla a s výňatkem z neuměleckého textu ústní zkouška (15 minut) má dvě části: první část se týká uměleckého textu, literární historie, teorie a kritiky; druhá část je zaměřena na
neumělecký text (charakteristika textu podle jazykových rovin: komunikace a sloh, skladba, tvarosloví, slovní zásoba, pravopis…; jde o
práci s textem, tak jak jste na ni zvyklí z hodin češtiny)
MODELOVÝ VÝŇATEK (U maturitní zkoušky se může objevit výňatek z kterékoli části díla. Je proto nutné mít dílo přečtené a orientovat se v něm!)
Dostáváme náhradu za padlé a raněné. Mezery v početních stavech jsou vyplněné, slamníky v barácích mají zase své nocležníky.
Dílem to jsou starší lidé, ale poslali nám z polního shromažďovacího střediska i dvacet pět nováčků. Jsou skoro o rok mladší než my.
Kropp do mne šťouchá: "Viděls ty děti?" Přikyvuji. Vytahujeme se na ně, dáváme se na dvoře holit, strkáme ruce do kapes,
prohlížíme si rekruty a připadáme si jako prastaré vojny. Katczinsky se k nám přidává. Loudáme se maštalemi a přicházíme k těm
novým, právě když fasují plynové masky a kávu. Katcza se ptá jednoho z nejmladších: "Jak tak na tebe koukám, už jste asi dlouho
nedostali nic pořádného na zub, co?" Rekrut se ušklíbá: "Ráno tuřínový chleba, v poledne tuřínová zelenina, na večeři tuřínové
kotlety s tuřínem."
ZÁKLADNÍ CHARAKTERISTIKA A PŘÍKLADOVÉ ÚLOHY
(Symbol otazníku (?) naznačuje, že daný pojem je nutné umět vysvětlit, jelikož může být předmětem doplňující otázky.)
Zařadit dílo do literárních druhů a žánru, doložit zařazení podle výňatku: Podle uměleckého zobrazení skutečnosti se jedná o epiku (?), podle formy textu o prózu (?). Žánrově je dílo válečným románem
(obraz 1. světové války).
Stručně nastínit obsah díla (a zařadit výňatek do kontextu celého díla): Pavel Bäumer a jeho spolužáci z gymnázia šli dobrovolně na vojnu. Jejich učitel Kantorek se v nich snažil vzbudit vlastenecké pocity
a odvahu k boji. Nadšení je opouští během desetitýdenního výcviku plného šikanování. Jejich velitel Himmelstoss se snaží dokázat
si nad nimi svoji převahu. František Kemmerich umírá ve strašlivých bolestech. Do poslední chvíle je s ním Pavel a utěšuje ho, že se
uzdraví. Potom jsou chlapci povoláni na frontu. Ve válce jsou nuceni zabíjet nevinné lidi a všechny do jediného se zmocňuje hnus a
odpor. Jsou nuceni zabíjet, jinak by byli zabiti. Přežívají v nelidských podmínkách. Vojenská kamarádství vznikají tváří v tvář smrti.
Mladí ani ne dvacetiletí chlapci zažívají válečné hrůzy - bombardování, plynové útoky a krvavé boje muže proti muži. Muži jsou v
neustálém ohrožení a Pavlovi kamarádi jeden po druhém umírají.
Pavel dostane dovolenou a jede za rodinou. Svoji maminku najde umírat na rakovinu. Pavel zatajuje před rodiči všechny hrůzy,
které zažil a viděl, a tvrdí, že válka není nic hrozného, protože nikdo, kdo válku sám nezažil, ji nemůže pochopit. Pavel se setkává s
lidmi, kteří mu vůbec nerozumí, a chtějí slyšet o hrdinských činech a skutcích ve jménu vlasti. Pavel je znechucen. Pavel ví, že už by
se mu nikdy nemohlo podařit znovu se zařadit do běžného života. Pavel navštěvuje matku zesnulého Kemmericha a oznamuje jí, že
její syn zemřel. Hysterická matka ho nutí přísahat na vlastní život, že František zemřel okamžitě a bez bolestí. Pavel jí lže, protože
pravda už nikomu nepomůže. Po dovolené je povolán do výcvikového tábora, kde hlídá zatčené Rusy. Dokonce jim někdy i pomáhá
a nosí jim například jídlo. Pavel je vyslán na průzkum terénu. Skoro je dopaden Francouzi. Musí být dlouhou dobu schovaný
v trychtýři v zemi. Zabíjí tam vojáka. Poté o svém činu přemýšlí. Pavel a Kropp jsou zraněni a pobývají v katolické nemocnici.
Kroppovi amputují nohu, chce spáchat sebevraždu. Pavel se vrací na frontu. Pavlův nejlepší přítel Katczinsky je zraněn a umírá. Na
konci války umírá i Pavel – právě v den, který byl tak tichý, že velitelství napsalo do zprávy: Na západní frontě klid.