Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




NA ZÁPADNÍ FRONTĚ KLID - koncept maturitního okruhu

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (527.77 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

ERICH MARIA REMARQUE   

NA ZÁPADNÍ FRONTĚ KLID     

KONCEPT MATURITNÍHO OKRUHU K ÚSTNÍ MATURITNÍ ZKOUŠCE Z ČESKÉHO JAZYKA A LITERATURY 

Stránka 2 z / Na západní frontě klid           

Charakterizovat dílo z hlediska jazykového a kompozičního:  
Vyprávění  –  psáno  převážně  v ich-formě  z pohledu  hlavní  postavy  –  začíná  v okamžiku,  kdy  Bäumerova  jednotka  odpočívá 
nedaleko  fronty.  Pavel  v retrospektivních  epizodách  líčí  zážitky,  mísí  minulost  i  přítomnost.  Ich-formu  vystřídá  er-forma  až 
v samém závěru románu: tvoří jej stručné sdělení, že Pavel Bäumer padl jednoho klidného dne v říjnu 1918. Román je psán stylem 
reportážní dokumentárnosti. Napínavé dějové pasáže se střídají s kratšími reflexivními pasážemi, ve kterých vypravěč uvažuje nad 
tím, jak hluboce, drtivě a trvale zasáhla válka do jejich životů. Jazyk díla je převážně spisovný.  
   
Vystihnout hlavní myšlenku díla (námět, téma, motivy):  
Motto knihy zní:  Tato kniha nemá být ani obžalobou, ani vyznáním. Má být toliko pokusem podat  zprávu o generaci, která byla 
zničena válkou – i když unikla jejím granátům. Válka, jejíž hrůzy (plynové útoky, bombardování, zteče) jsou v románu registrovány 
s velkou přesností a smyslovou názorností, je pojata jako zásadní, podstatu lidí zasahující otřes. Příběh je oslavou lidské solidarity a 
nezištné obětavosti v mezních situacích (válečná přátelství na život a na smrt, odpor proti válce, krutosti, nelidskosti). Postavy jsou 
podrobeni degradaci lidství, zaznamenávají jakýsi krok zpět – jejich starosti se omezily na jídlo, spánek a schopnost přežít nejbližší 
minuty.  
 
Charakterizovat hlavní postavy v díle:  Ústřední  postava,  gymnazista  Pavel  Bäumer  pocházející  z chudších  poměrů,  retrospektivně  vypráví  o  svém  nacionalistickém 
nadšení  bojovat  za  svou  vlast,  které  se  ve  válečné  vřavě  postupně  proměňuje.  Stejně  na  tom  jsou  i  jeho  spolužáci  a  kamarádi 
z fronty (Kropp, Müller, Kammerich, Tjaden aj.), kteří postupně umírají. Hlava skupiny je Katczinsky, čtyřicetiletý Polák, který Pavla 
doprovází téměř celou knihou a který jej zasvěcoval do válečného života. Katczinského postřelí a Pavel ho nese přes bojiště k polní 
nemocnici. Katczinsky nakonec umírá, protože byl zasažen střepinou do hlavy. Pavla smrt Katczinského velice zasáhne.  
Krutost vojenského výcviku a šikanu mladí vojáci zažili od desátníka Himmelstosse.  
 
Zařadit autora díla do literárněhistorického kontextu světové literatury, pohovořit o literárněhistorickém kontextu 
(časové  vymezení,  znaky  literárního  období,  další  představitelé  literárního  období  a  jejich  díla;  kulturně-politický 
kontext…): 
 
Tuto důležitou část zkoušky si nastudujte podle studijní příručky, sešitu, učebnice. Otázky v této části mohou být různorodé a budou 
směřovat k ověření žákova základního přehledu o literárním vývoji. Pro poznámky k této části využijte volného místa níže.  
Kapitoly ve studijní příručce a sešitě: Světová literatura 1. poloviny 20. století / Světová próza 1. poloviny 20. století     
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Témata, do kterých materiál patří