NA ZÁPADNÍ FRONTĚ KLID - koncept maturitního okruhu
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
ERICH MARIA REMARQUE
NA ZÁPADNÍ FRONTĚ KLID
KONCEPT MATURITNÍHO OKRUHU K ÚSTNÍ MATURITNÍ ZKOUŠCE Z ČESKÉHO JAZYKA A LITERATURY
Stránka 2 z 3 / Na západní frontě klid
Charakterizovat dílo z hlediska jazykového a kompozičního:
Vyprávění – psáno převážně v ich-formě z pohledu hlavní postavy – začíná v okamžiku, kdy Bäumerova jednotka odpočívá
nedaleko fronty. Pavel v retrospektivních epizodách líčí zážitky, mísí minulost i přítomnost. Ich-formu vystřídá er-forma až
v samém závěru románu: tvoří jej stručné sdělení, že Pavel Bäumer padl jednoho klidného dne v říjnu 1918. Román je psán stylem
reportážní dokumentárnosti. Napínavé dějové pasáže se střídají s kratšími reflexivními pasážemi, ve kterých vypravěč uvažuje nad
tím, jak hluboce, drtivě a trvale zasáhla válka do jejich životů. Jazyk díla je převážně spisovný.
Vystihnout hlavní myšlenku díla (námět, téma, motivy):
Motto knihy zní: Tato kniha nemá být ani obžalobou, ani vyznáním. Má být toliko pokusem podat zprávu o generaci, která byla
zničena válkou – i když unikla jejím granátům. Válka, jejíž hrůzy (plynové útoky, bombardování, zteče) jsou v románu registrovány
s velkou přesností a smyslovou názorností, je pojata jako zásadní, podstatu lidí zasahující otřes. Příběh je oslavou lidské solidarity a
nezištné obětavosti v mezních situacích (válečná přátelství na život a na smrt, odpor proti válce, krutosti, nelidskosti). Postavy jsou
podrobeni degradaci lidství, zaznamenávají jakýsi krok zpět – jejich starosti se omezily na jídlo, spánek a schopnost přežít nejbližší
minuty.
Charakterizovat hlavní postavy v díle: Ústřední postava, gymnazista Pavel Bäumer pocházející z chudších poměrů, retrospektivně vypráví o svém nacionalistickém
nadšení bojovat za svou vlast, které se ve válečné vřavě postupně proměňuje. Stejně na tom jsou i jeho spolužáci a kamarádi
z fronty (Kropp, Müller, Kammerich, Tjaden aj.), kteří postupně umírají. Hlava skupiny je Katczinsky, čtyřicetiletý Polák, který Pavla
doprovází téměř celou knihou a který jej zasvěcoval do válečného života. Katczinského postřelí a Pavel ho nese přes bojiště k polní
nemocnici. Katczinsky nakonec umírá, protože byl zasažen střepinou do hlavy. Pavla smrt Katczinského velice zasáhne.
Krutost vojenského výcviku a šikanu mladí vojáci zažili od desátníka Himmelstosse.
Zařadit autora díla do literárněhistorického kontextu světové literatury, pohovořit o literárněhistorickém kontextu
(časové vymezení, znaky literárního období, další představitelé literárního období a jejich díla; kulturně-politický
kontext…):
Tuto důležitou část zkoušky si nastudujte podle studijní příručky, sešitu, učebnice. Otázky v této části mohou být různorodé a budou
směřovat k ověření žákova základního přehledu o literárním vývoji. Pro poznámky k této části využijte volného místa níže.
Kapitoly ve studijní příručce a sešitě: Světová literatura 1. poloviny 20. století / Světová próza 1. poloviny 20. století