Filosofie 19. století
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
- Filosofie ducha:
- člení se do tří stupňů:
Subjektivní duch = duch – život jednotlivého člověka – v člověku si duch uvědomuje Sebe sama
Objektivní duch = patří sem rodina, společnost, ale také dějiny v nichž se rodina, společnost a stát rozvíjí
Absolutní duch = přesahuje oba předchozí. Jeho Absolutno, které má vědění samo o sobě. Jedná se o Subjekt, který myslí sebe a svět zároveň
- Dějiny – dějiny omezuje na rozvíjení rozumu v životě státu. Dějiny jsou dějinami politickými. Nejedná jednotlivec, ale jedná Světový duch skrze jednotlivce jako svůj nástroj. Jedná často proti jejich osobním záměrům a úmyslům. Jsou sebe vývojem Absolutního ducha. Vývoj se děje spirálovitě (teze – antitize – syntéza)
4. Pozitivismus – Comte, Mill, Spencer
Ve Francii:
- 1.pol.19.st. - boj o zachování toho, čeho revoluce dosáhla
-1815 – poražení Napoleona, 1830-1848 – revoluční roky, státní převrat Ludvíka Napoleona – 1852 – jeho provolání císařem
- 3 hlavní tendence: 1. politická síla reakce a restaurace, 2. liberalismus měšťanstva, 3. sociální pořadavky čtvrtého stavu
- všechny tyto 3 směry můžeme nalézt ve filosofii
August Comte (1798 - 1857)
- dílo: Kurz pozitivní filosofie
- zakladatel Pozitivismu (odmítnutí metafyziky – ontologie = nauka o BYTÍ), Pozitivní = skutečné, smysluplné, užitečné, co můžeme jednoznačně definovat
- zákon 3. stádií:
Teologické – lidský druh se zaměřuje na zkoumání „vnitřní povahy věci“
Metafyzické – obměna stádia teologického, místo Nadpřirozených sil přichází Abstraktní síly
Pozitivní – člověk poznává, že nelze dospět k Absolutnímu Teologickému či Metafyzickému poznání
- Sociologii dělí na Sociální statiku (přirozené uspořádáni spolčnosti) a dynamiku (nauka o pokroku).
V Anglii:
Anglie měla svou revoluci již za sebou, nepoznala ostrou reakci na osvícenství a na revoluční myšlenky jako Francie a Německo a i v 19. st. Pokračovala jako v 18. století, nepůsobila zde Svatá aliance, ve srovnání s Evropou měla liberální ústavu, takže Comtova filosofie zde nalezla větší ohlas než doma.
John Stuart Mill (1806 - 1873)
- opak Comta – dával do popředí psychologii
- rozlišil přírodní a duchovní vědy
- etika – cílem lidského usilování je dosáhnout slasti – předměty, které nám to umožňují nazýváme hodnotnými
Herbert Spencer (1820 - 1903)
- Myšlenka evoluce
- Lidská společnost – evoluční princip se odehrává také ve společnosti, kterou přirovnává k organismus
- Kritizuje jakýkoliv Absolutistický a Militaristický způsob vlády, Socialismus patří také k formě absolutistické
- Úkolem filosofie je sjednotit rozmanitost jevů, má-li filosofie dosáhnout takové jednoty, potřebuje jednotný princip
- Stát – jediným úkolem státu je bdít nad spravedlností. Spencer hájil právo na svobodu, státním institucím nedůvěřoval.