Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Filosofie 20. stoleti

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (68.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Pomocí filozofie je třeba stanovit, co lze jazykem vyjádřit a co ne

2. vývojová fáze- chce napravit omyly, které jsou v traktátu, zájem přesouvá na přirozený jazyk - odmítá ontologickou kostru traktátu, podle níž je svět soubor fakt a vnějších obsahůtraktát – co lze vůbec říci, to lze říci jasně, musí dát slovům a větám jasný smyslteď – kdo chce vědět, co to slovo znamená, musí sledovat, jak se používá, to je jediný způsob, jak zjistit jeho význam

VÍDEŇSKÝ KRUH- vznik novopozitivismu jako vlivné a jednotně filozofické školy v našem století je stát se skupinou učenců, kteří vystoupili ve Vídni s programovým spisem Vědecké pojetí světa a nazvali se Vídeňský kruh - zabývali se novým úkolem filozofie, smyslu prázdností metafyziky a logickou analýzou jazyka

a) místo aby filozofie formulovala vlastní odpovědi o reálném světě, má zkoumat výpovědi věd o reálném světě- „hledat smysl tvrzení a tázání“, výsledkem fil. činnosti se stanou jasné věty ve vzájemné logice a odliší se smysluplné věty od nesmysluplných - smysluplná věta – lze-li říci zda-li je pravdivá, či ne

b) metafyzika je nesmyslná také z jiného důvodu, verifikace musí být intersubjektivní, musí ji realizovat alespoň dva pozorovatelé, metafyzickým pojmům tato jasnost chybí - metafyzika ztroskotává na problému komunikace

c) byli přesvědčeni o tom, že je možné mluvit o jazyce a jeho strukturách -Wittgenstein chtěl dokázat, že určité diskuze filozofů se vztahují spíše k jazyku než k reálnému světu - výsledkem všeho byly pokusy o konstrukci nového jazyka

RUDOLF CARNAP- hlavním představitelem kruhu - nespokojenost s tradiční filozofií a metafyzikou

Témata, do kterých materiál patří