Psychologie osobnosti
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Vědomosti = pamětní mentální předpoklady k výkonu, učením osvojené poznatky
Dovednosti = dispozice k vykonávání určitě praktické činnosti
Zručnosti = dispozice k manuálním úkonům
Obratnosti = dispozice k pohybům celého těla
Tvořivost (kreativita) = poznávat předměty v nových vztazích a originálním způsobem je používat
Inteligence = rozsah určitých kognitivních schopností, které umožňují orientovat se v nových situacích na základě určování podtatných souvislostí a vztahů (všeobecná rozumová výkonnost)
Druhy inteligence:
fluidní – vrozená, nezávislá na dřívějším učení, během života se již nevyvíjí
krystalická – získaná, založená na zkušenostech, vědomosteh získaných učením a schopnosteh je využívat, v závěru života by měla stoupat – moudrost
metakognitivní – nejdůležitější stránka lidké inteligence, souvisí s uplatňováním všech forem inteligence, je to přístup k vlastním myšlenkám
inteligence se měří inteligenčními testy
Alfred Binet + Jules Simon – zveřejnili první inteligenční test, porovnával chronologický a mentální věk
Wiliam Stern – zavedl tzv. IQ – inteligenční kvocient = (mentální : chronologický věk) x 100, průměrná hodnota je 90 - 110
Rysy
= psychické vlastnosti, které se projevují určitým způsobem prožívání, chování a jednání, rysy osobnosti často vyjadřujeme v protikladech např. dominance X submise
Dynamika osobnosti
a) Emoce (ex = ven, movere = pohybovat)
= psychické procesy, které hodnotí různé skutečnosti, situace, události, průběh a výsledky činnosti jedince
pokud jedinec zároveň prožívá kladné i rozporuplné emoce nazýváme tento jev ambivalence, většina lidských vztahů je ambivalentní
Charaktetistické znaky citů:
subjektivnost – prožívání citů je vždy individuální
spontánnost – city jsou závislé na vůli
předmětnost – spojeny s nějakou věcí, osobou, myšlenkou apod.
Aktuálnost – city jsou okamžitý proces
polarita – mohou snadno přecházet z jedné krajnoti do druhé
Citové poruchy: citová labilita, averze, fobie, komplex – např. Méněcennosti
Druhy emocí:
morální – vyjadřují hodnocení činů z hlediska morálky, pokud jedinec jedná v rozporu s morálkou prožívá pocit viny
estetické – zejména při hodnocení krásy a ošklivosti
intelektuální – provázejí poznávání a řešení problémů, jsou důležitým motivem při učení
-
sociální – objevují se ve vztahu k lidem a sociálním skupinám
Dělení citů:
-
dle úrovně
- nižší – spjaty s biologickými potřebami organismu
- vyšší – sociálně podmíněné (morální, estetické, intelektuální)
-
dle průběhu
- nálady = slabé emocionální stavy vyvolané různými pro člověka významnými událostmi, mohou být krátkodobé i dlouhodobé
- afekty – silné, krátkodobé reakce na náhlé a neočekávané podněty, mají výraznou vnější podobu