Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Psychologie osobnosti

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (231 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

- vášně – silné, pevné, hluboké city, které zcela ovládají myšlení a činnost člověka

b) Psychické stavy

= odrážejí prožívání člověka po určitou dobu, např. stavy pozornosti, citové stavy

  • jsou přechodné, mění se podle času a situace, různá úroveň závisí na stupni aktivace (nízká – spánek, snížená – přechod mezi bděním a spánkem, střední – soustředěnost organismu, zvýšená – zvýšené úsilí, vysoká – vzrušení, podrážděnost, vysoké vypětí organismu)

  • Motivace

= souhrn činitelů, kteří podněcují, podporují naše jednání, anebo naopak utlumují

- mezi základní motivy patří potřeby, zájmy, přání, emoce, cíle, návyky, postoje, …

  • Zaměřenost

= soubor vlastností, kterým je společná orientace jedince na určité cíle, usilováni o určité hodnoty

3. Vývojová psychologie

Vývoj = řada zákonitě vyvstávajících a na sebe navazujících změn, týkajících se organismu jako celku, je procesem adaptae na podmínky životního prostředí

1.Prenatální období

  • od 3. týdne po oplození: embryo, od 5. týdne po oplození: plod

  • období nitroděložního vývoje, končí narozením

2. Natální vývoj

  • 40. týden po oplození

3. Postnatální vývoj

  • od narození do konce 1.měsíce

4. Rané dětství

  • novorozenec = první měsíc života, důležitý kontakt s matkou

  • kojenec = první rok života, „nejdelší rok života“, neuvěřitelně rychlý rozvoj dítěte, formování prvnich trvalejších sociálních vztahů

  • batole = druhý a třetí rok života, dítě se postupně odpoutává od matky a navazuje vztahy s vrstevníky, kolem 3. roku tzv. Koperníkovská revoluce – dítě si uvědomí, že není středem světa

5. Předškolní věk

  • 3-6 let, používání řeči, vrstevnické vztahy, formuje se svědomí, rozvoj pomocí hry

6. Mladší školní věk

  • 6-11 let, první známky pohlavního dospívání, rozvíjí se myšlení, sociální vztahy, sebehodnocení

7. Střední a starší školní věk (puberta, adolescence)

  • puberta = asi 13-15 let, anotomicko-fyziologické zrání, včetně sexuálního, působení na emoce, rozvoj pojmově-logického myšlení, emancipace od rodiny

  • adolescence = asi do 20-22 let, přechodné období k období dospělosti, je klidnější a vyznačuje se pohlavní zralostí, z nedostatku zkušeností uvažují adolescenti radikálně, sociálním mezníkem je dosažení plnoletosti, hledání vlastní identity, proces osamostatňování, příprava na profesní roli, dozrání k naplnění sexuální role

8. Dospělost

  • mladší (20-30 let), střední (30-45 let), pozdní (asi do 60-65 let)

  • období zralosti - 20-25 let do 40-45 let – člověk se realizuje v pracovní činnosti, důležitou součástí je manželství a rodičovství

  • 40-45 – 65 let = dochází ke změně rodinných vztahů, profesní vývoj je na vrcholu

9. Stáří

  • po 60.-65.roce, poslední vývojové období, mění se sociální zařazení člověka do společnosti

Témata, do kterých materiál patří