Psychologie osobnosti
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
- vášně – silné, pevné, hluboké city, které zcela ovládají myšlení a činnost člověka
b) Psychické stavy
= odrážejí prožívání člověka po určitou dobu, např. stavy pozornosti, citové stavy
-
jsou přechodné, mění se podle času a situace, různá úroveň závisí na stupni aktivace (nízká – spánek, snížená – přechod mezi bděním a spánkem, střední – soustředěnost organismu, zvýšená – zvýšené úsilí, vysoká – vzrušení, podrážděnost, vysoké vypětí organismu)
-
Motivace
= souhrn činitelů, kteří podněcují, podporují naše jednání, anebo naopak utlumují
- mezi základní motivy patří potřeby, zájmy, přání, emoce, cíle, návyky, postoje, …
-
Zaměřenost
= soubor vlastností, kterým je společná orientace jedince na určité cíle, usilováni o určité hodnoty
3. Vývojová psychologie
Vývoj = řada zákonitě vyvstávajících a na sebe navazujících změn, týkajících se organismu jako celku, je procesem adaptae na podmínky životního prostředí
1.Prenatální období
-
od 3. týdne po oplození: embryo, od 5. týdne po oplození: plod
-
období nitroděložního vývoje, končí narozením
2. Natální vývoj
-
40. týden po oplození
3. Postnatální vývoj
-
od narození do konce 1.měsíce
4. Rané dětství
-
novorozenec = první měsíc života, důležitý kontakt s matkou
-
kojenec = první rok života, „nejdelší rok života“, neuvěřitelně rychlý rozvoj dítěte, formování prvnich trvalejších sociálních vztahů
-
batole = druhý a třetí rok života, dítě se postupně odpoutává od matky a navazuje vztahy s vrstevníky, kolem 3. roku tzv. Koperníkovská revoluce – dítě si uvědomí, že není středem světa
5. Předškolní věk
-
3-6 let, používání řeči, vrstevnické vztahy, formuje se svědomí, rozvoj pomocí hry
6. Mladší školní věk
-
6-11 let, první známky pohlavního dospívání, rozvíjí se myšlení, sociální vztahy, sebehodnocení
7. Střední a starší školní věk (puberta, adolescence)
-
puberta = asi 13-15 let, anotomicko-fyziologické zrání, včetně sexuálního, působení na emoce, rozvoj pojmově-logického myšlení, emancipace od rodiny
-
adolescence = asi do 20-22 let, přechodné období k období dospělosti, je klidnější a vyznačuje se pohlavní zralostí, z nedostatku zkušeností uvažují adolescenti radikálně, sociálním mezníkem je dosažení plnoletosti, hledání vlastní identity, proces osamostatňování, příprava na profesní roli, dozrání k naplnění sexuální role
8. Dospělost
-
mladší (20-30 let), střední (30-45 let), pozdní (asi do 60-65 let)
-
období zralosti - 20-25 let do 40-45 let – člověk se realizuje v pracovní činnosti, důležitou součástí je manželství a rodičovství
-
40-45 – 65 let = dochází ke změně rodinných vztahů, profesní vývoj je na vrcholu
9. Stáří
-
po 60.-65.roce, poslední vývojové období, mění se sociální zařazení člověka do společnosti