Psychologie osobnosti
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
4.Zaměřenost osobnosti
a) potřeby
= stav nedostatku nebo nadbytku něčeho, co nás vede k činnostem, jimiž tuto potřebu uspokojujeme
Dělení:
1. primární = pramení z biologické podstaty člověka např. Potřeba potravy, spánku,...
2. vyšší = spjaty se společenským začleněním člověka do společnosti a dělí se na:
-
potřeby sociální – potřeba obliby, statusu, kooperace,...
-
potřeby poznávací – touha po informacích, zajímavostech, řešit, objevovat problémy,...
-
potřeba aktivity – odreagovat se
-
potřeba dosahování výkonů
-
potřeby existenciální – potřeba smyslu života
Abraham Maslow: americký psycholog, podle kterého jsou potřeby uspořádány hierarchicky, od nejnižších po nejvyšší, ke kterým může člověk dospět až, když jsou uspokojeny potřeby nižší
b) Motivace
= vnějsí popudy + vnitřní potřeby – pohnutky k jednání
motiv = pohnutka chování, psychologické příčiny reakcí, činností a jednání člověka zaměřené na uspokojování určitých potřeb
Dělení:
-
vnitřní motivace – převažuje vnitřní potřeba jedince např. Učím se proto, že mám potřebu poznávat.
-
Vnější motivace – převládají vnější popudy např. Učím se proto, abych se dostal na VŠ.
-
Zájmy
= uvědomělé, dlouhodobé a soustavné zaměření aktivity jedince na vybranou oblast poznávání a činorodé seberealizace
Integruje:
- poznávací zaměřenost – jedinec chce o dané oblasti něco vědět
- sociální zaměřenost – jedinec se začleňuje do určitých mezilidských vztahů
- prakticko-prováděcí zaměřenost – jedinec realizuje v rámci zájmu celou řadu úkolů
- hodnotovou zaměřenost
- životně-stylovou zaměřenost
-
Poruchy osobnosti
Poruchy zaměřenosti
-
nejčastější jsou citové deprivace a frustrace
Citové deprivace
= strádání
1. deprivace citová – může vzniknout v raném věku, např. neschopnost empatie, ostatní se nedokáží vcítit, odloučení od rodiny
2. deprivace senzomotorická – dítě žije v monotónním prostředí, je omezováno v pohybu
3. deprivace činnostní – dítěti chybí podněty motivující je k činnostem
(fyzická, psychická, senzorická, sociální)
Deprivační syndrom:
-
dochází k němu, když je strádání silné a probíhá v prvních měsících, létech života dítěte
1. pasivní – dítě je zaražené, apatické, opožďuje se ve vývoji
2. aktivní – dítě je velmi živé až je to neúnosné pro okolí
Frustrace
= zmaření, zabránění
- jde o strádání, způsobené zmařením cíle, kterého mělo být dosaženo, protože na cestě k němu vznikla překážka
Řešení frustrace: (frustraci však neřeší)
1. útěk do fantazie
2. agrese
3. apatie, rezignace
4. regrese = někteří lidé se začnou chovat jako malé děti, jakoby se vraceli ve vývoji zpět
5. projekce = jedinec veškerou vinu promítá do druhých
6. vytěsnění nebo též potlačení