18A - Škola jako instituce
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
18A
ŠKOLA JAKO INSTITUCE
− Škola je sociální instituce vytvořená k realizaci základního úkolu (zajišťování řízené a systematické edukace)
− Instituce ve státním nebo soukromém vlastnictví, v níž jsou dětem zprostředkovány vědomosti a dovednosti
− Poskytují je zpravidla v určitém vymezeném čase − Usiluje o uskutečnění cílů vzdělávání a výchovy
Poslání školy− přispívá k celkovému rozvoji jedince
− poskytuje poznatky, které by pouhou zkušeností nemohl získat
− škola formuje lidskou bytost (vede k hodnotám a ideálům)
− společnost požaduje po škole, aby připravila mladé lidi na jejich fungování na trhu práce
Funkce školy− personalizační: formování individua k samostatně jednající osobnosti
− kvalifikační: škola vybavuje lidi znalostmi a jinými vlastnostmi nutnými pro pracovní uplatnění
− socializační: ve škole získáváme určité způsoby chování a názory, učíme se určité role a názory
− integrační: připravuje jedince pro profesní život
Mezinárodní standartní klasifikace vzdělávání− dřívější verze z roku 1997
− přijaté Unescem roku 1978
Školská soustava
1) MŠ− doplněk rodinné výchovy
− vyrovnání sociokulturních rozdílů
− docházka není povinná (o docházce rozhodují rodiče)
− dítě se socializuje
2) ZŠ− poskytuje základní vzdělání − povinná školní docházka zpravidla od 6 do 15 let − člení se na 1. stupeň (5letý) a 2. stupeň (4. letý)
3) ZUŠ− připravují pro studium učebních a studijních oborů na školách uměleckého zaměření a konzervatoři
úroveň vzdělání
v České republice
preprimární
MŠ
primární
1. - 5. ročník ZŠ
nižší sekundární
1. – 9. ročník ŽŠ
nižší ročníky 6 a 8letých gymnázií
vyšší sekundární
gymnázia (4 a 6letá)
SOŠ, SOU
terciální neuniverzální
VOŠ
pomaturitní studia