10A - Didaktika výuky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
10A
DIDAKTIKA VÝUKY
− Didaktika je teorie vzdělávání, která se zabývá formami, postupy a cíli vyučování
− součástí pedagogiky, zabývající se metodami a formami školního vyučování
− Didaktika je důl. součástí učit. umění na všech stupních, druzích škol a všude, kde je možné vzdělávat a vychovávat
− Význam didaktika si uvědomoval již J. A. Komenský, který v díle Velká didaktika zformuloval vhodné postupy a
přístupy k učení
− Zaměřil se:
• na osobnost žáka a učitele
• na prostředí, ve kterém výuka probíhá
• na samotné učivo
− Příprava a výběr učiva závisí na zájmech a výkonech žáka, momentální připravenosti učitele a na dokumentech
schválenými a uzákoněnými vládou ČR
− V ČR je zákl. dokumentem v oblasti vzdělávání Národní program rozvoje vzdělávání, který formuluje vládní strategi v
oblasti vzdělávání a odráží celospolečenské zájmy, přináší konkrétní podněty k práci škol
− Další je RVP pro typ školy, který si každá škola zpracuje do svého konkrétního školního vzdělávacího programu
− Základem výchovně-vzdělávacího procesu je tzv. Herbartovský didaktický trojúhelník: učitel, žák, učivo
− Žáci si pomocí souboru procesů osvojují vědomosti, dovednosti, návyky, postoje, schopnosti a rysy charakteru
Fáze činnosti učitele pro výuku
1) fáze přípravy− dlouhodobé: seznamování se ŠVP, učebnicemi, odbornou literaturou, dostupnými učebními pomůckami, …
− bezprostřední: konkrétní příprava na jednotlivé vyučovací hodiny
2) fáze realizační− kvalita výuky závisí na přípravě, ale i na konkrétních podmínkách (místo, čas, úroveň žáků)
− provádíme pedagogickou diagnostiku, vyučujeme
3) fáze kontrolní− posouzení vlastních výkonů i výkonů žáků vzhledem k cílům