10A - Didaktika výuky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Formy výuky
1) frontální výuka− forma, která je vhodná pro běžnou školní třídu− učitel pracuje s vymezenou skupinou žáků plánovitě, soustavně a v určeném čase
− učitel působí na žáky přímo, při dodržení stanoveného počtu může k žákům přistupovat individuálně, poznávat jejich
specifika a úroveň vývoje
− dodržování jednotlivých fází výuky:
• motivace: učitel pozitivně podceňuje a stimuluje žáky, aby zvýšili svou efektivitu v učební činnosti, budí zájem
žáků o předmět a jeho obsah
• expozice: dochází ke zprostředkování nových poznatků nejlépe prostřednictvím aktivního přístupu ke vzdělání, tj.
samostatná práce žáků, experimentování, objevování a vytváření základů a východisek dovedností a návyků
• fixace: pomocí opakování se upevňují vědomosti a dovednosti započaté v předchozí fázi, ale vznikají další v
procesu řešení úloh zobecňování, procvičování, …
• diagnóza: jedná se využití diag. a klasifikačních metod pro průběžné zajišťování zpětné vazby o žákově práci
• aplikace:
▪ vyvrcholením celé výuky
▪ dochází zde k použití získaných vědomostí a dovedností v praktické činnosti – návaznost výuky na reálný život
▪ prověřuje žákovu schopnost analýzy a syntézy, generalizace, abstrakce a konkretizace
▪ nutí žáka propojovat teoretické poznatky s praktickou aplikací
2) skupinová výuka− žáci tvoří 3 – 5 ti člennou skupinu, ve kterých žáci spolupracují na řešení zadaného problému
− prohlubuje se zde ochota ke spolupráci, odpovědnost, kritičnost, ale i tolerance k mínění druhých
− snadněji se zapojí pasivnější či nesmělí žáci
10A
DIDAKTIKA VÝUKY
3) kooperativní výuka− může být realizována formou skupin, ale nejedná se o soutěžení mezi skupinami či členy skupiny, ale o maximalizaci