10A - Didaktika výuky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Metody výuky− obecně promyšlený a efektivní postup směřující k cíli
− výukové metody představují faktor, který propojuje a ovlivňuje všechny ostatní prvky systému − vyučovací metody se prolínají, vzájemně doplňují
− nejdůležitějšími metodami jsou:
1) metody slovní: založené na vnímání a chápání řeči posluchači
▪ monologické: vysvětlování, výklad, přednáška, vyprávění, …
▪ dialogické: rozhovor, dialog, diskuze, …
▪ metody písemných prací: písemná cvičení, kompozice, …
▪ metody práce s učebnicí, knihou a textovým materiálem: vede k samostatnosti
2) metody názorně demonstrační
▪ obohacují žákovy představy, podporují spojování poznávané skutečnosti s reálnou životní praxí ▪ pozorování předmětů a jevů
▪ předvádění předmětů, činností, pokusů a modelů
▪ demonstrace statických obrazů
▪ projekce statická a dynamická
3) metody praktické
▪ základem je přímý styk se skutečnými předměty, možnost manipulace s nimi
10A
DIDAKTIKA VÝUKY
Další metody− diagnostické:
• systematické pozorování
• ústní a písemné zkoušky
• hodnocení složitějších výkonů (slohové práce, referáty, projekty) → většinou se jedná o dovednosti, které si žák
dlouhodoběji osvojuje
• didaktické testy
− klasifikační:
• vyjádření známkou:
▪ nejčastěji používaný, ale nejvíce zneužitelný způsob hodnocení, protože stejný výkon může být různými
učiteli hodnocen různě
▪ rodičům poskytuje určitý žebříček, na kterém vidí, jak se jejich dítěti vede
• slovní hodnocení:
▪ je považováno za výstižnější hodnocení než známka
▪ pozitivně motivuje žáka k dalším výkonům
▪ neumožňuje jednoduché srovnání žáků a pro rodiče může být matoucí
▪ nácvik pohybových a pracovních dovedností
▪ laboratorní činnosti žáků
▪ pracovní činnosti (v dílnách nebo na pozemku)
▪ grafické a výtvarné činnosti